Citation
Lo, Yoon Mee
(2007)
Persekitaran Pembelajaran Secara Konstruktivisme untuk Mata Pelajaran Teknologi Maklumat dan Komunikasi di Sekolah-Sekolah Menengah Kebangsaan Kawasan Lembah Klang.
Masters thesis, Universiti Putra Malaysia.
Abstract
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap kewujudan persekitaran pembelajaran
secara konstruktivisme (PPSK) untuk mata pelajaran Teknologi Maklumat dan
Komunikasi (TMK) di sekolah bestari dan sekolah harlan biasa di kawasan Lembah
Klang. Tahap kewujudan persekitaran pembelajaran secara konstruktivisme
mencakupi lima aspek, iaitu darl segi releven dengan individu (personal relevance),
ketidakpastian (uncertainty), suara kritikal (critical voice), kawalan bersama (shared
control) dan perundingan pelajar (student negotiation). Seramai 440 orang pelajar
TMK dan 74 orang guru TMK telah terlibat dalam kajian ini.
Dapatan kajian menunjukkan bahawa kewujudan persekitaran pembelajaran secara
konstruktivisme untuk mata pelajaran TMK adalah hanya pada tahap sederhana. Tidak terdapat perbezaan signifikan antara persepsi guru sekolah bestari (M= 99.31 , SD:
11.00) dan sekolah harlan biasa (M= 94.16, SD= 12.37), t(72)= 1.38, p= .17. Tidak
terdapat perbezaan signifikan antara persepsi guru lelaki terhadap kewujudan
persekitaran pembelajaran seeara konstruktivisme bagi mata pelajaran TMK (M=
93.88, SD= 13.68) berbanding dengan guru perempuan (M= 95.71, SD= 11.47),
t(72)= -.61 , p= .54.
Perbandingan juga telah dibuat untuk mengenal pasti sarna ada terdapat perbezaan
persepsi terhadap kewujudan PPSK antara pelajar daripada berlainan jenis sekolah.
Oapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan signifikan antara persepsi pelajar
SMK Bestarl (M= 86.35, SD= 13.17) dengan pelajar SMK Harlan Biasa (M= 82.66,
SD= l3.83), t(438)= 2.72, p=.01. Manakala persepsi pelajar lelaki (M= 85.89, SD:
12.96) berbeza seeara signifikan daripada persepsi pelajar perempuan (M= 81.55, SD=
14.78), t(438)= 3.34, p= .001.
Download File
Additional Metadata
Actions (login required)
|
View Item |