Citation
Karuppannan, Gunasegaran
(2003)
Persepsi Guru Besar dan Guru Terhadap Pencapaian Objektif Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah di Kalangan Murid Bermasalah Pendengaran.
Doctoral thesis, Universiti Putra Malaysia.
Abstract
Pendidikan khas merupakan pendidikan yang disediakan untuk pelajar
yang bermasalah pendengaran, penglihatan dan pembelajaran melalui
sekolah khas, program inklusif dan program percantuman. Keputusan
Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) pelajar bermasalah pendengaran
dalam program percantuman pendidikan khas amat tidak memuaskan.
Oleh kerana pelajar bermasalah pendengaran di sekolah rendah
mengikuti Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR), maka dalam
kajian ini objektif KBSR telah digunakan sebagai asas untuk melihat
kelemahan pencapaian akademik pelajar. Pencapaian objektif KBSR ini
dilihat daripada persepsi Guru Besar dan guru pendidikan khas
terhadap pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran, suasana tugas,
komitmen terhadap tugas, dan kesesuaian kemudahan yang disediakan.
Suasana tugas dilihat dari aspek pengiktirafan yang diterima oleh guru, sokongan yang diterima oleh guru, perhubungan guru dengan pihak
sekolah dan ibu bapa, penglibatan murid, penglibatan ibu bapa dan
kemahiran menggunakan bahasa isyarat. Di bawah aspek kesesuaian
kemudahan pula dikaji faktor prasarana, kesesuaian bahan bantu
mengajar dan peruntukan kewangan. Kajian ini merupakan reka bentuk
deskriptif-korelasi yang dijalankan dengan menggunakan soal selidik
yang dijawab oleh Guru Besar dan guru pendidikan khas. Hasil kajian
menunjukkan, Guru Besar dan guru pendidikan khas mempunyai
persepsi bahawa objektif KBSR tercapai di kalangan pelajar bermasalah
pendengaran dan mereka juga mempunyai persepsi bahawa proses
pengajaran dan pembelajaran dilaksanakan dengan baik. Sementara itu,
guru pendidikan khas mempunyai persepsi bahawa mereka tidak
menerima pengiktirafan yang cukup dalam program percantuman dan
juga mereka tidak menerima sokongan daripada guru normal dalam
menjalankan tugas. Berdasarkan persepsi guru pendidikan khas
didapati bahawa perhubungan mereka dengan pihak pentadbir, guru
normal, pelajar normal dan ibu bapa adalah baik. Daripada aspek
penglibatan murid pula didapati guru pendidikan khas mempunyai
persepsi pada tahap sederhana bahawa murid mengikut arahan,
berminat untuk belajar dan mahu menggunakan alat bantu
pendengaran. Ibu bapa pula didapati tidak menunjukkan minat dalam
pelajaran anak mereka dan juga tidak melibatkan diri dengan
sepenuhnya dalam aktiviti sekolah. Selain itu, didapati guru pendidikan
IV
khas dan pelajar hanya mahir pada tahap sederhana dalam bahasa
isyarat. Walau bagaimanapun, kajian menunjukkan guru pendidikan
khas komited terhadap tugas mereka. Guru pendidikan khas juga
mempunyai persepsi bahawa kesesuaian kemudahan yang disediakan
iaitu dari aspek prasarana, bahan bantu mengajar dan peruntukan
hanya berada pada tahap sederhana. Kajian juga menunjukkan guru
pendidikan khas yang mengkhusus dalam bidang masalah pendengaran
lebih komited dan dapat menjalankan proses pengajaran dan
pembelajaran dengan baik. Selain itu, didapati terdapat hubungan yang
signifikan di antara pengalaman guru pendidikan khas dengan kesemua
pemboleh ubah bebas yang dikaji. Akhir sekali kajian menyimpulkan
bahawa aspek pengajaran dan pembelajaran, pengiktirafan dan
kemahiran dalam bahasa isyarat menjadi peramal dalam menentukan
pencapaian objektif KBSR.
Download File
Additional Metadata
Actions (login required)
|
View Item |