Citation
Badaruddin, Nur Hayati
(1999)
Korelasi Antara Amalan Belajar dan Pencapaian dalam Mata Pelajaran Bahasa Melayu di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat.
[Project Paper Report]
Abstract
Kajian ini bertujuan untuk menentukan sarna ada wujud
korelasi antara amalan belajar dengan pencapaian mata pelajaran
Bahasa Melayu bagi kumpulan pelajar Tingkatan Empat. Di
samping itu kajian ini juga bertujuan untuk menentukan tahap
amalan belajar yang diamalkan oleh pelajar dalam mempelajari
Bahasa Melayu serta perbezaan antara tahap amalan belajar
berdasarkan jantina, aliran dan juga keturunan.
Sampel kajian terdiri daripada 165 orang pelajar Tingkatan
Empat aliran sains dan sastera. Soal selidik yang dikemukakan kepada sampel kajian merupakan enam aspek amalan belajar iaitu
'Menyediakan jadual waktu dan bahan pembelajaran, 'Mendengar,'
'Membaca,' 'Membuat latihan atau tugasan, 'Membuat persediaan
untuk peperiksaan' dan 'Menghadapi peperiksaan.' Data yang
diperoleh daripada soal selidik dianalisis menggunakan kekerapan,
peratusan, analisis korelasi Spearman dan ujian-t bagi
menentukan sarna wujud perbezaan tahap amalan belajar.
Dapatan kajian menunjukkan 64.9 peratus pelajar
mendapat pangkat kepujian dan cemerlang dalam mata pelajaran
Bahasa Melayu, menggambarkan pencapaian yang sederhana.
Secara keseluruhan dapatan kajian menunjukkan pelajar
mengamalkan aspek-aspek amalan belajar pada tahap yang
sederhana dengan min 3.S (skor antara 1 hingga 5), dalam
mempelajari mata pelajaran Bahasa Melayu.
Download File
Additional Metadata
Actions (login required)
|
View Item |