Citation
Ahmad, Mohd Amin
(1998)
Pemindahan latihan program Bina Negara di kalangan guru-guru Wilayah Persekutuan.
[Project Paper Report]
Abstract
Kajian-kajian lalu menunjukkan terdapat tiga ciri-ciri yang mempengaruhi
pemindahan latihan iaitu ciri-ciri pelatih, ciri-ciri rekabentuk latiban dan ciri-ciri
persekitaran kerja. Kajian ini meninjau ketiga-tiga ciri-ciri tersebut berdasarkan
persepsi yang dibuat oleh peserta-peserta Kursus Bina Negara. Kajian ini juga
mengkaji perkaitan pemindahan latihan dengan ciri-ciri di atas daIam kontek di
Malaysia. Kajian ini dibuat menggunakan soal selidik berstruktur untuk dijawab
sendiri oleh responden. Instrumen kajian adalah berdasarkan ubah suai instrumen
yang dicadangkan oleh Ford dan Baldwin (1988). Responden kajian ini terdiri
daripada guru-guru Wilayah Persekutuan yang menyertai Kursus Bina Negara di
Kern Bina Negara Pasir Panjang Pulau Pinang pada 7 Mac hingga 12 Mac 1997.
Kajian ini juga meninjau darjah pemindahan latihan di kalangan peserta
Kursus Bina Negara dan seterusnya mengenalpasti halangan-halangan dan faktor-faktor
yang mernpengaruhi pemindahan latihan ini.
Bagi melestarikan persoalan ini, kajian ini telah mengenalpasti darjah
pemindahan latihan seeara keseluruhan dan juga pemindahan latihan meIalui aktiviti ceramah, latiban dinamika kumpulan dan aktiviti kejurulatihan. Dapatan
menunjukkan darjah pemindahan latihan di kalangan responden majoritinya adalah
tinggi, terutamanya melalui aktiviti 1atihan dinamika kumpulan.
Kajian ini juga mengenalpasti halangan-halangan dalam pemindahan latihan
melalui kajian terhadap ciri-ciri pelatih, ciri-ciri rekabentuk latihan dan ciri-ciri
persekitaran kerja. Dapatan kajian menunjukkan majoriti responden mempunyai
peluang untuk memindahkan apa yang mereka pelajari kerana berdasarkan
tanggapan mereka, darjah taburan skor ciri-ciri yang tersebut adalah di paras yang
sederhana.
Download File
Additional Metadata
Actions (login required)
|
View Item |