Citation
Ismail, Awang
(1998)
Analisis Pola-Pola Sintaksis dalam Penulisan Karangan di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat.
[Project Paper Report]
Abstract
Kajian ini bertujuan melihat pola-pola sintaksis dalam penulisan
karangan di kalangan pelajar-pelajar Tingkatan IV di Sekolah Menengah
Kebangsaan Puchong , Selangor Darul Ehsan. Pola-pola sintaksis yang dikaji
melibatkan jenis, ragam dan binaan ayat yang dianalisis dari segi kekerapan
penggunaan dan perbezaannya berdasarkan aliran, jantina dan keturunan pelajar.
Kaedah kajian deskriptif digunakan dalam kajian ini. Daripada populasi
425 orang pelajar, seramai 100 orang telah dipilih sebagai sampel kajian. Data
kajian diperoleh dengan menganalisis sebanyak 2099 ayat yang ditulis oleh sampel kajian.
Penganalisisan data bertujuan memperoleh tabu ran kekerapan dan
peratus penggunaan ayat bagi menentukan sama ada pelajar menggunakan
pola ayat yang beragam atau bertumpu kepada satu pola ayat tertentu sahaja.
Selain itu, data juga dianalisis dengan menggunakan ujian khi-kuasa dua bagi
menentukan wujud atau tidak perbezaan antara jenis, ragam dan binaan ayat
dengan latar belakang aliran, jantina dan keturu nan sampel.
Dapatan kajian menunjukkan bahawa dari segi jenis ayat, wujud pola
penggunaaan yang hanya bertumpu kepada ayat penyata. Pelajar kurang
menggunakan jenis-jenis ayat tanya, seruan dan perintah. Dari segi ragam ayat,
peratusan penggunaan ayat aktif ialah sebanyak 80.88%, manakala peratusan
ayat pasif hanya sebanyak 19.12% sahaja. Berdasarkan binaan ayat
pula, dapatan kajian menunjukkan penggunaan ayat-ayat adalah lebih
beragam. Binaan ayat majmuk campuran paling kerap digunakan, iaitu
sebanyak 50.69%, diikuti ayat majmuk gabungan sebanyak 15.25%, ayat
majmuk pancangan keterangan sebanyak 15.91%, ayat majmuk pancangan
relatif sebanyak 11.53%, ayat tunggal 5.05% dan ayat majmuk pancangan
kompremen hanya 1.57%.
Berdasarkan pengujian khi-kuasa dua, didapati penggunaan jenis-jenis
ayat antara pelajar aliran sains tulen dengan aliran sains kemasyarakatan,
antara pelajar lelaki dengan pelajar perempuan dan antara pelajar Melayu
dengan pelajar bukan Melayu tidak menunjukkan perbezaan yang signifikan
dari sudut kekerapan penggunaannya.
Download File
Additional Metadata
Actions (login required)
|
View Item |