Citation
Buntal, Mohd Yazid
(1997)
Kematangan Kerjaya di Kalangan Pelajar-Pelajar Sekolah Menengah Atas.
[Project Paper Report]
Abstract
Ramai pelajar sekolah menengah atas didapati menghadapi masalah
untuk memilih matapelajaran dan kerjaya masa depan. Untuk memahami
masalah dengan lebih mendalam, kajian ex-post facto telah dibuat ke atas
pelajar-pelajar tingkatan 4. di empat buah sekolah yang berlainan di Negeri
Sembilan. Sekolah-sekolah tersebut terdiri daripada sebuah sekolah agama
berasrama penuh, sebuah sekolah agama harian, dua buah sekolah harian
biasa. Semuanya adalah jenis sekolah bercampur dan mempunyai kelas
sains dan bukan sains. Kumpulan sasaran kajian terdiri daripada 228
pelajar lelaki dan perempuan daripada seramai 420 pelajar yang dipilih
menggunakan kaedah persampelan rawak berlapis.
Alat kajian ialah satu soalselidik yang mengandungi dua bahagian
iaitu Biodata dan Inventori Kematangan Kerjaya (IKK). Dua jenis alat
pengukur statistik telah digunakan iaitu ujian-t dan ANOVA pada araskeertian .05. Ujian-t digunakan untuk menentukan perbezaan kematangan
kerjaya antara pembolehubah-pembolehubah jantina, jurusan (sains dan
bukan sains), dan jenis sekolah (aliran agama dan bukan aliran agama).
ANOVA digunakan untuk menentukan perbezaan kematangan kerjaya
antara empat sekolah yang terlibat dalam kajian ini.
Dapatan dari kajian ini menunjukkan perbezaan yang signifikan
antara pembolehubah-pembolehubah secara keseluruhan. Walau bagaimana
pun tiada perbezaan yang signifikan dalam sikap antara jantina dan antara
jurusan. Tiada perbezaan yang signifikan yang dilihat dalam mengenali diri
antara jantina. Pada keseluruhannya skor min yang diperolehi daripada
semua komponen dalam IKK untuk semua pembolehubah adalah sederhana.
lni menunjukkan bahawa kematangan kerjaya di kalangan pelajar-pelajar
tingkatan 4 adalah kurang memuaskan.
Kesimpulannya, dapatan kajian ini menunjukkan betapa perlunya
Kementerian Pendidikan Malaysia memasukkan Pendidikan Kerjaya
sebagai satu matapelajaran dalam kurikulum sekolah sebagai satu usaha
untuk membatu perkembangan dan kematangan kerjaya pelajar.
Download File
Additional Metadata
Actions (login required)
|
View Item |