Citation
Abdul Rahim, Rohana
(1996)
Persepsi Pelajar Terhadap Mata Pelajaran Kemahiran Hidup Pilihan Pertanian.
[Project Paper Report]
Abstract
Objektif kajian adalah untuk mengenal pasti persepsi pelajar terhadap mata
pelajaran Kemahiran Hidup Pilihan Pertanian (KH3) dari aspek sukatan mata
pelajaran, kemudahan sedia ada di sekolah, jadual waktu pengajaran dijalankan dan
gaya pengajaran guru. Di samping itu, kajian ini juga adalah untuk menentukan
sama ada jantina, status sosio ekonomi (SES) dan lokasi sekolah selia pencapaian
pelajar dalam KH3 memberi pengaruh kepada persepsi mereka. Seramai 305 orang
pelajar tingkatan tiga yang mengambil elektif KH3 di sekolah-sekolah akademik dari
kawasan bandar dan luar bandar di daerah Kuala Terengganu telah djpilih secara
persampelan rawak bedapis sebagai sampel kajian. Data dikumpul dengan
menggunakan set soal selidik dan set ujian khas. Data dianalisis dengan
menggunakan taburan frcekuensi, pemeratusan, ujian t ANOVA dan ujian korelasi
Pearson. Hasil analisis menunjukkan kebanyakan pelajar mempunyai persepsi yang
tinggi terhadap aspek sukatan dan pengajaran guru tetapi mereka mempunyai
persepsi yang rendah terhadap aspek kemudahan sedia ada dan jadual waktu
pengajaran. Terdapat perbezaan yang signifikan di antara persepsi dan SES. Pelajar
daripada SES tinggi didapati mempunyai persepsi yang tinggi terhadap aspek
sukatan dan pengajaran guru. Jantina juga berbeza secara signifikan dengan
persepsi responden lelaki mempunyai persepsi yang lebih tinggi terhadap aspek
jadual waktu berbanding dengan rcesponden perempuan. Dapatan kajian juga
menunjukkan wujudnya perbezaan yang signifikan di antara lokasi sekolah dan skor
persepsi. Pelajar dari sekolah luar bandar mempunyai persepsi yang rendah
terhadap aspek sukatan, jadual waktu dan pengajaran guru manakala pelajar dari
bandar adalah sebaliknya. Didapati juga wujud korelasi yang positif diantara
persepsi dengan pencapaian pelajar di mana pelajar yang mendapat skor pencapaian
tinggi juga mempunyai skor persepsi yang tinggi.
Download File
Additional Metadata
Actions (login required)
|
View Item |