UPM Institutional Repository

Keselarasan Personaliti-Persekitaran Holland dan Hubungannya Dengan Kepuasan Belajar dan Pencapaian Akademik di Kalangan Pelajar Universiti


Citation

Siron, Sabariah (1995) Keselarasan Personaliti-Persekitaran Holland dan Hubungannya Dengan Kepuasan Belajar dan Pencapaian Akademik di Kalangan Pelajar Universiti. Masters thesis, Universiti Pertanian Malaysia.

Abstract

Tujuan utama kajian ini ialah untuk meninjau pola personaliti pelajar dan rnendefinisi pola persekitaran program pengajian. Kajian ini juga ingin melihat hubungan antara keselarasan personaliti-persekitaran dengan kepuasan belajar dan pencapalan akademik dikalangan pelajar universiti. Teori Tipologi Kerjaya Holland (1973, 1985) dijadikan teori rujukan utama untuk kajian ini menegaskan bahawa semakin tinggi keselarasan personaliti-persekitaran, semakin tinggi tahap pencapaian akademik dan kepuasan belajar. Subjek kajian terdiri daripada pelajar-pelajar Universiti Pertanian Malaysia yang dibahagikan kepada dua kumpulan. Kumpulan pertama terdiri daripada 754 orang pelajar tahun empat iaitu 406 orang pelajar lelaki dan 348 orang pelajar perempuan yang digunakan untuk kajian deskriptif menggunakan teknik EAT.


Download File

[img] PDF
FPP_1995_2_A.pdf

Download (1MB)

Additional Metadata

Item Type: Thesis (Masters)
Subject: Personality and academic achievement
Subject: Students - Malaysia - Attitudes
Subject: Student adjustment - Research
Call Number: FPP 1995 2
Chairman Supervisor: Encik Sidek bin Mohd. Noah
Divisions: Faculty of Educational Studies
Depositing User: Nurul Hayatie Hashim
Date Deposited: 23 Dec 2010 09:48
Last Modified: 23 Dec 2010 09:49
URI: http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8910
Statistic Details: View Download Statistic

Actions (login required)

View Item View Item