Citation
Siron, Sabariah
(1995)
Keselarasan Personaliti-Persekitaran Holland dan Hubungannya Dengan Kepuasan Belajar dan Pencapaian Akademik di Kalangan Pelajar Universiti.
Masters thesis, Universiti Pertanian Malaysia.
Abstract
Tujuan utama kajian ini ialah untuk meninjau pola
personaliti pelajar dan rnendefinisi pola persekitaran
program pengajian. Kajian ini juga ingin melihat
hubungan antara keselarasan personaliti-persekitaran
dengan kepuasan belajar dan pencapalan akademik dikalangan pelajar universiti.
Teori Tipologi Kerjaya Holland (1973, 1985)
dijadikan teori rujukan utama untuk kajian ini
menegaskan bahawa semakin tinggi keselarasan
personaliti-persekitaran, semakin tinggi tahap
pencapaian akademik dan kepuasan belajar. Subjek kajian terdiri daripada pelajar-pelajar
Universiti Pertanian Malaysia yang dibahagikan kepada
dua kumpulan. Kumpulan pertama terdiri daripada 754
orang pelajar tahun empat iaitu 406 orang pelajar lelaki
dan 348 orang pelajar perempuan yang digunakan untuk
kajian deskriptif menggunakan teknik EAT.
Download File
Additional Metadata
Item Type: |
Thesis
(Masters)
|
Subject: |
Personality and academic achievement |
Subject: |
Students - Malaysia - Attitudes |
Subject: |
Student adjustment - Research |
Call Number: |
FPP 1995 2 |
Chairman Supervisor: |
Encik Sidek bin Mohd. Noah |
Divisions: |
Faculty of Educational Studies |
Depositing User: |
Nurul Hayatie Hashim
|
Date Deposited: |
23 Dec 2010 09:48 |
Last Modified: |
23 Dec 2010 09:49 |
URI: |
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8910 |
Statistic Details: |
View Download Statistic |
Actions (login required)
|
View Item |