Citation
Mohd Ali, Zul Badrisham
(1995)
Faktor Psikososial yang Mempengaruhi Penglibatan di dalam Aktiviti Fizikal Pelajar Sekolah Menengah di Kuantan.
Masters thesis, Universiti Pertanian Malaysia.
Abstract
Tujuan kajian ini ialah untuk menentukan pengaruh
psikososial khususnya sikap, kepercayaan normatif serta niat
untuk melakukan aktiviti fizikal pelajar sekolah menengah.
Sejumlah 372 orang pelajar (191 lelaki dan 181 perempuan)
Tingkatan Satu, Dua dan Empat daripada sembiIan buah sekolah
di Kuantan, telah dipilih untuk kajian ini. Teori Tindakan
Bersebab Fishbein (TTB) menjadi asas kerangka kajian ini,
bagi meramal niat daripada sikap dan norma subjektif. Selain
daripada komponen dan sub-komponen yang terdapat pada model
asal TTB, beberapa komponen luaran telah dimasukkan ke dalam
kajian ini. Data te1ah diperolehi melalui soal selidik serta
dianalisis dan seterusnya kaitan di antara komponen, subkomponen
dan komponen luaran TTB telah dikaji.
Dapatan kajian menyokong TTB, di mana niat untuk
melakukan aktiviti fizikal bukan sahaja merupakan fungsi sikap tetapi juga norma subjektif terhadap aktiviti fizikal.
Analisis regresi berganda menunjukkan lebih 35 peratus (R²=.3519) daripada varian niat telah dapat diterangkan dengan
sikap sebagai peramal yang lebih kuat (P=0.5,p <0.05)
berbanding norma subjektif. Walau bagaimanapun TTB tidak
disokong sepenuhnya oleh kerana keupayaan untuk meramal niat
melalui komponen luaran telah menambah sumbangan terhadap
varian niat dengan signifikan, iaitu sebanyak hampir 9
peratus (R²=.4460), melalui pengalaman aktiviti fizikal
yang lepas serta persepsi penglibatan aktiviti fizikal bapa.
Download File
Additional Metadata
Actions (login required)
|
View Item |