Citation
Wan Salim, Wan Iman
(2018)
Keresahan mempelajari Bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar di sebuah institusi pengajian tinggi swasta di Malaysia.
Doctoral thesis, Universiti Putra Malaysia.
Abstract
Kajian ini bertujuan mendalami keresahan sebagai salah satu faktor yang
mempengaruhi pelajar dalam kelas bahasa Inggeris (BI). Kajian memberikan fokus
terhadap penilaian tahap English Language Anxiety (ELA) atau Keresahan Terhadap
BI (KBI) selain mengkaji tanda keresahan yang dipamerkan pelajar serta
membincangkan strategi yang diambil untuk menangani ELA/KBI. Kajian ini
mengukur tahap keresahan pelajar berdasarkan tiga konstruk ELA/KBI seperti yang
disarankan oleh Horwitz et al. (1986), iaitu: 1) Keresahan dalam Berkomunikasi
(Communication Apprehension, CA); 2) Keresahan Terhadap Ujian (Test Anxiety,
TA) dan; 3) Keresahan Terhadap Penilaian Negatif (Fear of Negative Evaluation,
FNE). Responden kajian terdiri daripada 160 orang pelajar Universiti Kuala Lumpur
Malaysia France Institute (UniKL MFI) yang mengambil kursus BI, Fundamental
English (WEB10302). Kajian memperoleh data melalui soal selidik, Foreign
Language Classroom Anxiety Scale (FLCAS), temu bual dan senarai pilihan strategi.
Pemerhatian turut dijalankan ke atas pelajar sewaktu aktiviti pengucapan awam. Data
kualitatif dianalisis menggunakan Atlas.ti 8.0. Analisis dapatan kajian ini mendapati
bahawa pelajar mengalami keresahan dalam kelas BI dan keresahan yang dialami
memberi kesan yang signifikan ke atas penyampaian pelajar terutama dalam aktiviti
lisan seperti pengucapan awam. Untuk menangani keresahan yang dialami, pelajar
lebih gemar melakukan aktiviti berkumpulan dan memohon bantuan rakan yang lebih
mahir. Sementara itu, terdapat pelajar yang mengambil strategi negatif seperti berdiam
diri dan memenuhi kerusi di belakang kelas. Dapatan kajian menyarankan agar tenaga
pengajar mengakui kewujudan ELA/KBI supaya dapat membantu pelajar dalam
proses pembelajaran. Tenaga pengajar perlu mencari jalan untuk mewujudkan
suasana pembelajaran yang lebih menyokong and kurang menekan bagi meningkatkan
minat dan keyakinan pelajar dalam mempelajari BI.
Download File
Additional Metadata
Actions (login required)
|
View Item |