Citation
Menon, Nani
(2000)
Keberkesanan Kaedah Gabungan Bunyikata dalam Kebolehan Awal Bacaan dikalangan Kanak-Kanak Prasekolah.
Masters thesis, Universiti Putra Malaysia.
Abstract
Kajian ini bertujuan untuk menentukan keberkesanan awal bacaan
Kaedah Gabungan Bunyi Kata iaitu satu model pendekatan bawah ke atas.
Kajian telah dijalankan ke atas 32 kanak-kanak prasekolah berumur lima tahun
yang terdiri 19 kanak-kanak dari kumpulan eksperimen iaitu kumpulan yang di
berikan rangsangan awal bacaan dan 13 kanak-kanak sebagai sampel
kumpulan kawalan yang tidak diberi rangsangan awal bacaan. Kaedah ini
mengandungi beberapa ujian termasuklah ujian kenaI huruf, membaca suku
kata, membaca perkataan dan ayat mudah serta ujian membaca rangkai kata.
Keputusan awal bacaan kanak-kanak adalah di peringkat suku kata. Hasil keputusan pos
ujian ke atas kumpulan kawalan hanya ujian suku kata telah menunjukkan
perbezaan yang signifikan. Ini menunjukkan tiada peningkatan kebolehan
bacaan bagi kumpulan tersebut. Manakala keputusan pos ujian kumpulan eksperimen telah menunjukkan perbezaan yang signifikan dalam ujian
membaca suku kata, perkataan dan ayat. Hanya ujian memadan huruf tidak
menunjukkan perbezaan yang signifikan. Ini membuktikan rangsangan awal
bacaan telah dapat meningkatkan kebolehan kanak-kanak kumpulan
eksperimen dalam awal bacaan sehingga ke peringkat membaca ayat.
Hasil keputusan kajian keberkesanan awal bacaan di antara pra ujian
dan pos ujian kedua-dua kumpulan kawalan dan eksperimen telah
menunjukkan perbezaan yang signifikan ke atas ujian suku kata dengan
keputusan memadan suku kata (F2,28=7.06, p<O .05), membunyikan suku kata
(F2,28= 20.88, p<0.05). Ujian membaca perkataan menunjukkan keputusan ujian
baca cantumkan suka kata jadi perkataan menunjukkan nilai (F2,28=9.9, p<0.05),
ujian baca dan padankan perkataan dengan gambar (F2,28= 1 9.09, p<0.05),
baca dan padan perkataan yang sama (F2,28=21 .52, p<0.05) dan uj ian cari
perkataan yang sama juga menunjukkan nilai (F2,28= 13.71, p<0.05). Keputusan
ujian membaca ayat iaitu membaca ayat mudah menunjukkan nilai
(F2,28=14.15, p<0.05), dan ujian baca rangkap ayat menunjukkan nilai
(F2,28=10.65, p<0.05). Keputusan ujian tersebut menunjukkan peningkatan yang
signifika n di peringkat pos ujian ke atas kebolehan awal bacaan kanak-kanak.
Keputusan kajian juga menujukan tiada perbezaan yang signifikan di
antara kebolehan awal bacaan kanak-kanak lelaki dan perempuan. Ini
menunjukkan kanak-kanak lelaki dan perempuan mempu nyai potensi
kebolehan membaca yang sama. Dapatan juga menunjukkan tiada perkaitan yang signifikan di antara kebolehan awal bacaan kanak-kanak dengan latar
belakang kanak-kanak dan keluarga mereka. Keputusan juga telah
menunjukkan terdapat perkaitan yang signifikan di antara umur dengan
kebolehan awal bacaan. Didapati kanak-kanak yang lebih tinggi umurnya
(perbezaan umur dari segi bulan) telah menunjukkan kebolehan awal bacaanya
lebih baik berbanding dengan kanak-kanak yang lebih rendah umurnya.
Hasil kajian menunjukkan program awal bacaan kaedah gabungan
bunyi kata mempu nyai kesan langsung terhadap kemahiran membaca suku
kata, perkataan dan ayat. Kanak-kanak yang diberi rangsangan bacaan telah
meningkatan tahap kebolehan bacaan Chall dari tahap 0 (pra-bacaan) ke
tahap 1 (awal bacaan). Kaedah ini juga dapat meningkat kebolehan membaca
ayat ke tahap optimal.
Download File
Additional Metadata
Actions (login required)
|
View Item |