Citation
Bolong, Jusang
(1998)
Perubahan Kognitif dan Tingkat Interaksi Penonton dengan Drama Melayu di Televisyen: Analisis Drama 'Jutawan Segera'.
Masters thesis, Universiti Putra Malaysia.
Abstract
Kebanyakan drama Melayu kini semakin mengabaikan imej orang Melayu
dalam pembentukan identiti bangsa. Ketidaktepatan imej yang dipancarkan melalui
drama Melayu merupakan masalah yang perlu dikenalpasti. Persoalannya, adakah
imej yang dipaparkan melalui drama Melayu dapat menggugat perubahan kognitif
dan apakah hubungannya dengan tingkat interaksi penonton?
Objektif kajian eksperimen ini adalah 1) untuk mengenalpasti tingkat
interaksi penonton dengan drama Melayu di televisyen; 2) untuk mengenalpasti
perubahan kognitif penonton drama Melayu di televisyen dan; 3) untuk
mengenalpasti hubungan di antara perubahan kognitif dengan tingkat interaksi
penonton drama Melayu di televisyen.Kajian ini dijalankan mengikut Rekabentuk Kawalan Prauji dan Postuji.
Seramai 40 orang pelajar komunikasi dipilih. Kumpulan rawatan dibahagikan
kepada dua, kumpulan kawalan (20 orang) dan kumpulan eksperimen (20 orang).
Pembahagian ditentukan secara rawak. Kumpulan eksperimen dipertontonkan
dengan Drama Jutawan Segera sebagai rangsangan. Data kajian dikumpulkan
menggunakan borang soal selidik prauji dan postuji. Data dianalisis menggunakan
Pakej Statistik untuk Sains Sosial (SPSS) bagi mendapatkan maklumat tentang
peratusan, purata, sisihan piawai. Ujian Berpasangan Wilcoxon-Signed Rank dan
Ujian Korelasi juga digunakan.
Hasil kajian ialah 1) tingkat interaksi penonton pada tahap menonton,
membacalmenginterpretasi dan mengguna adalah tinggi; 2) tidak terdapat
perbezaan yang signifikan perubahan kognitif (perubahan darjah ketepatan imej
orang Melayu) sebelum dan selepas menonton Drama Jutawan Segera, dan; 3)
tingkat interaksi yang tinggi pada tahap menonton, membaca/menginterpretasi dan
mengguna tidak meningkatkan perubahan kognitif keseluruhan. Bagaimanapun,
peningkatan tahap membaca/menginterpretasi akan menambahkan darjah ketepatan
imej pemikiran berbanding peningkatan tahap mengguna.
Pada amnya, dapat dirumuskan bahawa perubahan kognitif (perubahan
darjah ketepatan imej orang Melayu berdasarkan Drama Jutawan Segera) tidak
bergantung kepada tingkat interaksi penonton.
Download File
Additional Metadata
Actions (login required)
|
View Item |