Citation
Abstract
Kajian ini mengenal pasti dan membincangkan jenis kesalahan imbuhan awalan dan imbuhan akhiran yang telah dirincikan dalam Teori Analisis Kesalahan Corder (1973) serta punca murid tidak menguasai imbuhan awalan dan imbuhan akhiran murid Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil. Sampel kajian ialah seramai 50 orang murid India di Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil Serdang, Selangor. Sampel yang diambil ialah murid tahun lima Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil Serdang. Instrumen yang digunakan ialah ujian bertulis berkenaan dengan imbuhan awalan dan imbuhan akhiran, teori yang digunakan ialah Teori Analisis Kesalahan Corder (1973). Kaedah yang digunakan ialah kaedah pemerhatian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa murid tidak menguasai imbuhan awalan dan imbuhan akhiran sepenuhnya. Kajian ini penting untuk membantu pihak sekolah meningkatkan pemahaman imbuhan dalam penulisan murid.
Download File
Full text not available from this repository.
Official URL or Download Paper: https://www.ukm.my/jatma/jilid-7-bil-1/
|
Additional Metadata
Item Type: | Article |
---|---|
Divisions: | Faculty of Modern Language and Communication |
DOI Number: | https://doi.org/10.17576/jatma-2019-0701-01 |
Publisher: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Keywords: | Indian students; Writing; Prefix; Suffix; Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil |
Depositing User: | Mohamad Jefri Mohamed Fauzi |
Date Deposited: | 17 Mar 2023 07:12 |
Last Modified: | 17 Mar 2023 07:12 |
Altmetrics: | http://www.altmetric.com/details.php?domain=psasir.upm.edu.my&doi=10.17576/jatma-2019-0701-01 |
URI: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/81164 |
Statistic Details: | View Download Statistic |
Actions (login required)
View Item |