UPM Institutional Repository

Kesalahan penggunaan imbuhan awalan dan akhiran dalam kalangan murid Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil berdasarkan Teori Analisis Kesalahan Corder (1973)


Citation

Aminul Razin, Amirra Shazreena and Subramaniam, Vijayaletchumy (2019) Kesalahan penggunaan imbuhan awalan dan akhiran dalam kalangan murid Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil berdasarkan Teori Analisis Kesalahan Corder (1973). International Journal of the Malay World and Civilisation, 7 (1). pp. 3-13. ISSN 2289-1706; ESSN: 2289-4268

Abstract

Kajian ini mengenal pasti dan membincangkan jenis kesalahan imbuhan awalan dan imbuhan akhiran yang telah dirincikan dalam Teori Analisis Kesalahan Corder (1973) serta punca murid tidak menguasai imbuhan awalan dan imbuhan akhiran murid Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil. Sampel kajian ialah seramai 50 orang murid India di Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil Serdang, Selangor. Sampel yang diambil ialah murid tahun lima Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil Serdang. Instrumen yang digunakan ialah ujian bertulis berkenaan dengan imbuhan awalan dan imbuhan akhiran, teori yang digunakan ialah Teori Analisis Kesalahan Corder (1973). Kaedah yang digunakan ialah kaedah pemerhatian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa murid tidak menguasai imbuhan awalan dan imbuhan akhiran sepenuhnya. Kajian ini penting untuk membantu pihak sekolah meningkatkan pemahaman imbuhan dalam penulisan murid.


Download File

Full text not available from this repository.
Official URL or Download Paper: https://www.ukm.my/jatma/jilid-7-bil-1/

Additional Metadata

Item Type: Article
Divisions: Faculty of Modern Language and Communication
DOI Number: https://doi.org/10.17576/jatma-2019-0701-01
Publisher: Universiti Kebangsaan Malaysia
Keywords: Indian students; Writing; Prefix; Suffix; Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil
Depositing User: Mohamad Jefri Mohamed Fauzi
Date Deposited: 17 Mar 2023 07:12
Last Modified: 17 Mar 2023 07:12
Altmetrics: http://www.altmetric.com/details.php?domain=psasir.upm.edu.my&doi=10.17576/jatma-2019-0701-01
URI: http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/81164
Statistic Details: View Download Statistic

Actions (login required)

View Item View Item