Citation
Abstract
Kajian ini bertujuan untuk mengkaji faktor harga, jenama dan kualiti yang mempengaruhi kesetiaan terhadap jenama dalam kalangan mahasiswa Universiti Putra Malaysia. Sebanyak 200 orang responden telah terlibat dalam kajian ini dan mereka dipilih melalui persampelan rawak sistematik. Data dikumpul dengan menggunakan borang soal selidik yang ditadbir sendiri. Ujian korelasi Pearson telah dilakukan untuk perkaitan antara faktor harga, jenama, kualiti dan kesetiaan terhadap jenama manakala ujian analisis regresi berganda digunakan bagi menentukan faktor yang paling mempengaruhi kesetiaan terhadap jenama. Hasil kajian mendapati bahawa, perkaitan antara pemboleh ubah bebas dengan kesetiaan terhadap jenama wujud antara faktor harga (p=0.000), faktor jenama (p=0.000) dan faktor kualiti (p=0.000). Secara keseluruhan, faktor jenama merupakan faktor yang paling mempengaruhi kesetiaan terhadap jenama dalam kalangan mahasiswa Universiti Putra Malaysia. Hasil kajian ini memberi implikasi kepada pengguna, pengeluar, pemasar dan penyelidik untuk mengekalkan kesetiaan terhadap jenama.
Download File
Full text not available from this repository.
Official URL or Download Paper: https://macfea.com.my/vol-33-december-2019/
|
Additional Metadata
Item Type: | Article |
---|---|
Divisions: | Faculty of Human Ecology |
Publisher: | Malaysian Consumer and Family Economics Association |
Keywords: | Brand loyalty; Price; Brand; Quality; Student |
Depositing User: | Nurul Ainie Mokhtar |
Date Deposited: | 02 Mar 2023 08:58 |
Last Modified: | 02 Mar 2023 08:58 |
URI: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/79878 |
Statistic Details: | View Download Statistic |
Actions (login required)
View Item |