Citation
Diyazid, Nur Syaza Farha
(2019)
Kesan kaedah pembelajaran koperatif jigsaw II terhadap pencapaian pembelajaran gaya bahasa teks puisi tradisional dalam kalangan pelajar Kolej Vokasional.
Masters thesis, Universiti Putra Malaysia.
Abstract
Isu yang sentiasa dibangkitkan dalam pembelajaran Kesusasteraan Melayu ialah
mengenai masalah untuk memahami teks sastera di samping persekitaran pembelajaran
yang kurang memberangsangkan. Selain itu, masalah guru-guru yang masih kurang
pengetahuan mengenai tahap pelaksanaan teknik Jigsaw II menyebabkan teknik ini
masih jarang digunakan dalam pembelajaran. Pada hari ini, masih terdapat guru-guru
yang menggunakan kaedah pembelajaran tradisional menyebabkan para pelajar berasa
bosan dan sukar untuk menguasai intipati yang cuba disampaikan melalui teks sastera.
Oleh itu, penyelidikan ini bertujuan untuk melihat sejauh mana kesan kaedah
pembelajaran koperatif Jigsaw II terhadap pelaksanaan kemahiran membaca teks sastera
untuk meningkatkan pengetahuan pelajar dalam pembelajaran gaya bahasa teks sastera
melalui 5 tahap pelaksanaan Jigsaw II yang telah digariskan oleh Slavin (1995). Kajian
ini dijalankan menggunakan kaedah kuasi-eksperimen yang terdiri daripada 25 orang
pelajar kumpulan kawalan dan 25 orang pelajar kumpulan eksperimen di Kolej
Vokasional Setapak. Hasil dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang
signifikan markah ujian pasca antara kumpulan kawalan (M= 2.88, SP= 1.234) dengan
kumpulan eksperimen [M= 4.96, SP= 1.594, t(48)= -5.16, p= .000 < 0.05]. Oleh itu, hasil
dapatan ini menunjukkan bahawa teknik Jigsaw II membantu meningkatkan pengetahuan
pelajar dalam pembelajaran gaya bahasa teks puisi tradisional.
Download File
Additional Metadata
Actions (login required)
|
View Item |