UPM Institutional Repository

Kesalahan ejaan dalam penulisan kanak-kanak disleksia


Citation

Nasukadan, Anida and Subramaniam, Vijayaletchumy (2013) Kesalahan ejaan dalam penulisan kanak-kanak disleksia. In: Seminar Hasil Penyelidikan Sektor Pengajian Tinggi ke-3 2013, 2-3 Jul. 2013, EDC, Universiti Utara Malaysia. (pp. 1057-1066).

Abstract

Kertas kerja ini bertujuan untuk melihat jenis-jenis kesalahan dalam penulisan kanak-kanak disleksia. Objektif kajian ini adalah untuk mengenal pasti mekanisme kesalahan ejaan dalam penulisan kanak-kanak disleksia berdasarkan Teori Sindrom Disleksia oleh Levinson (1994). Kaedah yang digunakan dalam kajian ini ialah kaedah kepustakaan dan kaedah lapangan.Teori Sindrom Disleksia oleh Levinson (1994) digunakan dalam kajian ini. Sampel kajian kajian ini terdiri daripada empat orang kanak-kanak disleksia yang telah mengikuti Program Rintis Bermasalah Pembelajaran Spesifik Disleksia tetapi belum melepasi tahap pencapaian yang sepatutnya.Data yang diperoleh dianalisis secara kualitatif. Dapatan kajian menunjukkan bahawa berdasarkan tujuh mekanisme kesalahan yang digariskan oleh Levinson (1994), didapati terdapat dua jenis kesalahan yang dominan dilakukan oleh sampel kajian. Kesalahan tersebut ialah kesalahan penggantian huruf dan kesalahan pengguguran huruf.


Download File

[img] Text
SeminarJ2-3.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (637kB)

Additional Metadata

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Divisions: Faculty of Modern Language and Communication
Publisher: Kementerian Pendidikan Malaysia
Keywords: Children with dyslexia; Spelling; Fault mechanism; Dyslexia syndrome theory; Levinson (1994)
Depositing User: Nabilah Mustapa
Date Deposited: 06 Feb 2020 03:15
Last Modified: 06 Feb 2020 03:15
URI: http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/76884
Statistic Details: View Download Statistic

Actions (login required)

View Item View Item