Citation
Abu, Abdul Rahim
(2015)
Sikap kanak-kanak orang asli di Kuala Lumpur terhadap penguasaan Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua.
Masters thesis, Universiti Putra Malaysia.
Abstract
Hasil tinjauan awal, kanak-kanak Orang Asli (OA) menghadapi masalah dalam
penguasaan Bahasa Melayu (BM). Memandangkan BM adalah bahasa kebangsaan,
mereka mestilah menguasai BM dengan baik. Penyelidikan ini bertujuan untuk
mengenal pasti dan menghuraikan sikap kanak-kanak OA yang berumur 8 hingga 11
tahun di Kuala Lumpur terhadap penguasaan BM sebagai bahasa kedua (B2). Untuk
memudahkan pentadbiran soal selidik, pengkaji telah memilih agensi pendidikan
rendah sebagai lokasi utama bagi mengesan bilangan kanak-kanak OA. Melalui data
yang diperoleh daripada Jabatan Pendidikan Negeri Kuala Lumpur (JPNKL),
terdapat 18 orang kanak-kanak OA yang berumur 10 hingga 11 tahun. Kajian
menggunakan soal selidik yang terbahagi kepada dua bahagian. Bahagian A adalah
untuk mendapatkan maklumat demografi sampel iaitu jantina, etnik, suku kaum,
umur dan tahap penguasaan BM. Bahagian B mengandungi pernyataan tentang sikap
kanak-kanak OA terhadap BM. Borang kaji selidik disesuaikan semula daripada
beberapa kajian terdahulu. Penganalisisan data dilakukan secara kuantitatif. Data
dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for Social Science for Windows
(SPSS). Dapatan kajian menunjukkan sikap responden terhadap BM adalah berbezabeza.
Namun begitu, hampir keseluruhan responden bersikap positif terhadap BM.
Penguasaan responden yang bersikap positif adalah lebih baik daripada responden
yang bersikap negatif. Hasil kajian juga mendapati terdapat hubungan yang besar
antara pentaksiran pemahaman dan penulisan dengan sikap responden terhadap BM.
Penguasaan BM kanak-kanak perempuan pula adalah lebih baik daripada penguasaan
kanak-kanak lelaki. Selain itu, kajian turut mendapati faktor sikap dipengaruhi oleh
beberapa perkara seperti jantina, kaum, etnik, umur, pekerjaan ibu bapa, status ibu
bapa, tempat tinggal, bahasa pertuturan di rumah, agama dan keturunan ibu bapa.
Hasil kajian diharapkan dapat memberi gambaran menyeluruh berkaitan sikap kanakkanak
OA terhadap BM. Selain itu, kajian ini dapat membantu Kementerian
Pendidikan Malaysia (KPM) dan Jabatan Kemajuan Hal Ehwal Orang Asli (JAKOA)
untuk menyusun strategi dalam usaha membentuk sikap positif kanak-kanak OA terhadap BM. Kesimpulannya, kajian mendapati status sikap kanak-kanak OA
terhadap penguasaan BM mempunyai kaitan serta memberi kesan terhadap
pencapaian mereka dalam penguasaan BM.
Download File
Additional Metadata
Actions (login required)
|
View Item |