Citation
Mohd Saali, Mior Muhammad Saiful Nizan
(2014)
Nilai pendidikan dalam Kisah 25 Rasul untuk mendidik kanak-kanak berdasarkan pendekatan Islam.
Masters thesis, Universiti Putra Malaysia.
Abstract
Kajian ini merupakan satu kajian kesusasteraan kanak-kanak yang membicarakan
tentang Nilai Pendidikan Dalam Kisah 25 Rasul Untuk Mendidik Kanak-Kanak
Berdasarkan Pendekatan Islam. Dalam kajian ini, terdapat dua objektif utama iaitu
pertama, mengenal pasti nilai-nilai pendidikan yang terdapat dalam Kisah 25
Rasul Untuk kanak-kanak. Kedua, mengkategorikan nilai-nilai pendidikan yang
terdapat dalam Kisah 25 Rasul untuk kanak-kanak berdasarkan pendekatan Islam.
Bagi untuk mencapai objektif kajian, Pendekatan pendidikan kanak-kanak dalam
Islam yang dikemukan oleh Dr Abdullah Nasih Ulwan (1996) digunakan. Melalui
pendekatan ini, nilai-nilai pendidikan yang terdapat dalam Kisah 25 Rasul Untuk
Adik-Adik dianalisis daripada tujuh aspek iaitu i. Pendidikan iman, ii. Pendidikan
akhlak, iii. Pendidikan fizikal, iv. Pendidikan intelektual, v. Pendidikan psikologi,
vi. Pendidikan sosial dan vii. Pendidikan seksual. Dapatan kajian mendapati Kisah
25 Rasul Untuk Adik-Adik menepati pendekatan yang digunakan kerana
mengandungi tujuh nilai-nilai pendidikan yang digariskan dalam pendidikan
kanak-kanak dalam Islam. Kesimpulannya, kisah ini sesuai digunakan sebagai
satu wadah penyampaian yang berkesan kepada kanak-kanak terutamanya dalam
mendidik mereka ke arah memahami nilai-nilai murni yang boleh dijadikan
pedoman dalam kehidupan berlandaskan acuan Islam.
Download File
Additional Metadata
Actions (login required)
|
View Item |