Citation
Abdullah, Siti Faidul Maisarah
(2017)
Faktor audien sasaran sebagai penghalang keberkesanan kempen antimerokok.
Doctoral thesis, Universiti Putra Malaysia.
Abstract
Kempen Antimerokok telah menimbulkan pelbagai persoalan dari segi
keberkesanannya terhadap masyarakat dan perlu dipertimbangkan dari segi pelan
strategik berbanding pelan taktikal. Merujuk statistik terkini, 50% lelaki dan 13%
wanita di Malaysia adalah perokok. Tujuan utama kajian ini dijalankan adalah untuk
memahami apakah faktor audien sasaran yang menjadi penghalang kepada
keberkesanan kempen Antimerokok.
Objektif kajian ini adalah; 1)Untuk mengenal pasti sikap yang dimiliki oleh audien
sasaran yang terdiri daripada perokok, bekas perokok dan penganjur program terhadap
keberkesanan program kempen Antimerokok 2)Untuk memahami bagaimana
penglibatan audien sasaran yang terdiri daripada perokok, bekas perokok dan
penganjur program dalam program kempen Antimerokok 3)Untuk memahami faktor
komunikasi yang menghalang kepada keterlibatan audien sasaran yang terdiri daripada
perokok, bekas perokok dan penganjur program dalam program Kempen Antimerokok.
Teori yang telah digunakan sebagai panduan, iaitu Teori Penghakiman Sosial dan
Model Huraian Kebarangkalian memberi signifikasi kepada perjalanan kajian.
Menerusi hasil kajian dan perbincangan, beberapa kesimpulan telah diperoleh. Ianya
merangkumi objektif kajian yang mengkaji halangan dari segi sikap, penglibatan,
faktor komunikasi dan kesan semuanya kepada kempen.
Kajian telah dijalankan di sekitar negeri Melaka dengan mengambil kira Melaka adalah
negeri yang menjadi tumpuan pelancong serta mengamalkan konsep bandar teknologi
hijau. Melaka juga merupakan negeri yang menyarankan serta melaksanakan kawasan
larangan merokok dan sesiapa yang melanggar arahan akan dikenakan denda. Teknik yang digunakan untuk proses pengumpulan data dalam kajian ini adalah kaedah
kualitatif iaitu secara temubual mendalam. Seramai 15 orang informan telah dipilih
dalam sesi tembubual mendalam berdasarkan tajuk kajian. Kesemua informan berada
di sekitar Melaka dan mempunyai pengalaman serta pandangan yang bernas berkaitan
halangan keberkesanan kempen Antimerokok
Hasil temubual mendalam, sebanyak tujuh belas tema telah wujud berdasarkan kepada
tiga persoalan kajian. Ringkasnya, berdasarkan kajian terhadap sikap perokok ,bekas
perokok dan penganjur kempen Antimerokok di Melaka, tahap keberkesanan kempen
dapat dilihat bahawa kempen Antimerokok ini boleh dikatakan berjaya kerana kempen
memberi kesedaran terhadap audiens namun kebanyakan audiens tidak berubah seperti
yang dinyatakan dalam objektif kempen Antimerokok.
Kebanyakan perokok masih ada sedikit niat ataupun usaha mereka dalam
mendekatkan diri untuk melakukan perubahan. Dengan wujudnya sikap itu, responden
menjawab soalan bagi tema terakhir iaitu sikap bekas perokok yang mempengaruhi
perokok dalam mendekati kempen. Ini jelas, menunjukkan bahawa sikap bekas
perokok yang berasa bertanggung jawab dalam membantu untuk melakukan perubahan
antara perokok melalui kempen. Peranan masyarakat amat penting untuk
memaksimakan tahap kejayaan kempen untuk merubah persepsi orang ramai yang
mengatakan kempen membosankan. Masyarakat perlu mengambil perhatian yang amat
penting bagi menyokong kempen Antimerokok ini.
Perkongsian pengalaman oleh bekas perokok juga sangat membantu dalam kempen
Antimerokok. Mereka boleh berkongsi segala pengalaman, risiko, dan rintangan
apabila mereka berhenti merokok. Orang ramai terutamanya perokok boleh berkongsi
masalah yang terjadi kepada diri mereka serta boleh menerima pendapat oleh bekas
perokok.
Mereka boleh membuat sesi soal jawab diantara mereka untuk menyelesaikan
permasalahan yang dihadapi. Kajian tentang keterlibatan audien dengan program
kempen Antimerokok ini harus diperbanyakkan lagi dengan mengambil kira kategori
belia yang kini menjadi golongan sasaran terhadap kegiatan merokok.
Download File
Additional Metadata
Actions (login required)
|
View Item |