UPM Institutional Repository

Perancangan dan pelaksanaan pembelajaran abad ke-21 di dalam bilik darjah


Citation

Norazmi, Nadia Shehada and Kamarudin, Nurzatulshima (2015) Perancangan dan pelaksanaan pembelajaran abad ke-21 di dalam bilik darjah. In: Graduate Research in Education (GREDuc) 2015 Seminar, 20 Dec. 2015, Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia. (pp. 201-208).

Abstract

Rupa dan bentuk pembelajaran bagi generasi abad ke-21 telah banyak dirangka dan pelbagai bahan penulisan telah mengulas mengenai pembelajaran yang berupaya untuk memenuhi harapan dan keperluan pendidikan global kini. Oleh itu, Malaysia berdepan cabaran pendidikan abad ke-21 dalam menyediakan pembelajaran yang dinamik menjurus kepada Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dan pengurusan bilik darjah serta keupayaan guru menggunakan pelbagai sumber sokongan. Tujuan penulisan ini adalah untuk mengenal pasti perancangan dan pelaksanaan pembelajaran abad ke-21 di Malaysia dalam mendepani permasalahan yang wujud. Didapati bahawa Kementerian Pelajaran Malaysia telah melancarkan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 sejajar dengan Partnership for 21st Century Skills Framework for 21st Century Learning dengan sokongan sistem piawaian, penilaian, kurikulum dan pengajaran, pembangunan dan pembelajaran profesional serta persekitaran agar sistem pendidikan berkualiti melahirkan insan yang bersedia untuk berkembang maju dalam ekonomi global hari ini.


Download File

[img] Text
GREduc2015-25.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (351kB)

Additional Metadata

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Divisions: Faculty of Educational Studies
Publisher: Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia
Keywords: 21st century learning; Planning; Implementation
Depositing User: Nabilah Mustapa
Date Deposited: 11 Feb 2019 02:45
Last Modified: 11 Feb 2019 02:45
URI: http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/66079
Statistic Details: View Download Statistic

Actions (login required)

View Item View Item