Citation
Omar, Rosmaria and Ahmad, Nor Aniza
(2015)
Pelibatan ibu bapa dan implikasinya terhadap pencapaian akademik.
In: Graduate Research in Education (GREDuc) 2015 Seminar, 20 Dec. 2015, Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia. (pp. 163-170).
Abstract
Kertas konsep ini memfokuskan huraian terhadap kajian literatur pelibatan ibu bapa, perbandingan kajian lalu dalam konteks di Malaysia, negara-negara ASEAN dan barat secara ringkas serta implikasi pelibatan ibu bapa terhadap pencapaian akademik pelajar. Isu pelibatan ibu bapa dalam pendidikan anak-anak di sekolah telah dikaji sejak dari tahun 1990-an lagi. Pada era kini, semua pihak tidak kira pentadbir sekolah, guru, pihak kerajaan mahupun ibu bapa sendiri mula mengambil perhatian yang lebih serius. Pihak pentadbir dan guru memainkan peranan yang penting sebagai penghubung, pihak kerajaan pula bertindak mengawasi polisi yang sedia ada untuk diteruskan bagi membantu pencapaian akademik pelajar. Manakala, ibu bapa memainkan peranan penting bagi memastikan masa depan anak-anak mereka lebih cemerlang dalam bidang akademik. Melalui kajian-kajian lalu, pelibatan ibu bapa dilaporkan dapat membantu pencapaian pelajar untuk lebih fokus dalam pelajaran mereka. Pelibatan ibu bapa memberi kesan yang positif terhadap pencapaian pelajar. Malahan, memberi panduan kepada pengkaji akan datang untuk meneruskan kajian mengenai pelibatan ibu bapa ini dijalankan.
Download File
Additional Metadata
Actions (login required)
|
View Item |