Citation
Abdul Kalam, Haseena Banu
(2016)
Pengaruh persekitaran sosial terhadap tingkah laku disiplin murid sekolah rendah di Klang, Selangor, Malaysia.
Masters thesis, Universiti Putra Malaysia.
Abstract
Kajian ini adalah satu penyelidikan yang mengkaji mengenai pengaruh persekitaran sosial
terhadap tingkah laku, disiplin murid-murid Sekolah Rendah Daerah Klang. Sekolah
Kebangsaan Telok Pulai dan Sekolah Kebangsaan Taman Gembira telah dipilih sebagai
sampel kajian. Ia bertujuan mengenal pasti faktor-faktor yang mempengaruhi tahap
disiplin dalam kalangan murid-murid terutamanya murid tahun 4, 5 dan 6. Kajian ini
adalah satu kajian berbentuk deskriptif dan korelasi. Seramai 450 orang murid telah
dipilih secara rawak sebagai responden. Segala maklumat diperolehi dengan
menggunakan borang soalselidik. Instrumen kajian yang digunakan merupakan adaptasi
daripada soal selidik hasil kajian Najib (1999). Ujian kebolehpercayaan telah dijalankan
ke atas 30 orang responden yang tidak termasuk dalam sampel kajian dan Alpha Cronbach
yang diperolehi ialah 0.849. Analisis dilakukan menggunakan perisian “SPSS 21.0 for
Windows’. Hasil kajian mendapati terdapat hubungan yang positif dan signifikan di
antara tahap disiplin murid dengan faktor guru dan pengajaran guru, ibubapa dan keluarga
serta faktor rakan sebaya. Sementara faktor persekitaran sekolah mempunyai hubungan
yang positif dan tidak signifikan dengan tahap disiplin. Faktor yang paling dominan
mempengaruhi tahap disiplin adalah faktor keluarga berdasarkan min yang paling rendah
kerana penyataan merupakan soalan berbentuk negatif maka min rendah adalah yang
terbaik. Hasil kajian ini dapat membantu ibu bapa menerapkan nilai-nilai murni dan
kesedaran bagi menjauhi gejala salah laku dalam kalangan anak-anak mereka agar
menjadi individu yang bersikap positif demi kesejahteraan masa depan mereka.
Download File
Additional Metadata
Actions (login required)
|
View Item |