Citation
Abdullah, Durasnita
(2016)
Hubungan sumbangan kewangan, dorongan motivasi dan sumbangan kepakaran sukarelawan alumni terhadap pencapaian akademik murid.
Masters thesis, Universiti Putra Malaysia.
Abstract
Objektif utama kajian adalah untuk menentukan hubungan antara sumbangan
kewangan, dorongan motivasi dan sumbangan kepakaran sukarelawan alumni di
sekolah dengan pencapaian akademik murid tingkatan empat. Kajian dijalankan di
dua buah sekolah berasrama penuh satu jantina di daerah Seremban yang mempunyai
penglibatan aktif alumni iaitu Sekolah Dato’ Abdul Razak, Seremban dan Kolej
Tunku Kurshiah, Seremban. Berteraskan Anjakan Ke Sembilan, Pelan Pembangunan
Pendidikan Malaysia 2013-2025, Pelibatan Ibu Bapa dan Komuniti (PIBK) dalam
Sarana Sekolah menjadi asas kajian kerana perubahan Sistem Persekolahan kepada
Sistem Pembelajaran. Komuniti perlu aktif dilibatkan dengan sekolah dan sekolah
bukan hanya bergantung kepada Pengetua, guru-guru dan Persatuan Ibu Bapa dan
Guru-guru (PIBG) sahaja. Teori Pertukaran Sosial digunakan untuk menjelaskan
mengapa alumni kembali terlibat dengan sekolah walaupun lama meninggalkan
sekolah sebagai satu tindakan membalas budi terhadap kejayaan sekolah yang
menjadikan mereka individu berjaya. Pendekatan kajian ialah kajian kuantitatif
dengan reka bentuk kajian kes dan kajian korelasi, menggunakan soal selidik ubahsuai
Catholik Alumni Review of Educational Support (CARES) dan adaptasi daripada dua
penyelidik luar negara. Didapati tahap sumbangan kewangan sukarelawan alumni,
mempunyai hubungan sigifikan dengan tahap pencapaian akademik murid, r = .192,
P<0.05 begitu juga dengan tahap dorongan motivasi sukarelawan alumni, r = .176,
P<0.05 dan tahap sumbangan kepakaran sukarelawan alumni juga mempunyai
hubungan signifikan, r = .188, P<0.05 dengan tahap pencapaian akademik murid.
Hubungan yang wujud adalah lemah. Melalui kajian ini, penyelidik mencadangkan
agar sekolah yang tiada penglibatan alumni aktif, dapat memanfaatkan dan membuka
ruang dan peluang kepada alumni mereka untuk bergerak aktif di sekolah sebagai
alternatif memajukan sekolah selain hanya bekerjasama dengan PIBG sekolah sematamata
dalam setiap program anjuran sekolah. Peranan alumni di sekolah seharusnya
dimaksimumkan dengan melibatkan alumni dalam setiap aktiviti kecemerlangan
murid di sekolah. Alumni seharusnya diletakkan di satu posisi yang khusus dalam PIBK. Untuk menjayakan perubahan Sistem Persekolahan kepada Sistem
Pembelajaran, alumni yang harus dilibatkan secara aktif selain ibu bapa.
Download File
Additional Metadata
Actions (login required)
|
View Item |