Citation
Teoh, Hee Chong
(2005)
Hubungan Antara Motivasi Integratif Dengan Pencapaian Bahasa Melayu Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Persendirian Cina.
Masters thesis, Universiti Putra Malaysia.
Abstract
Objektif kajian ini adalah untuk mengenal pasti pemboleh ubah yang terlibat dalam
usaha seseorang pelajar Cina menguasai Bahasa Melayu dan menentukan
hubungannya dengan prestasi pencapaian Bahasa Melayu. Kajian ini memberi
tumpuan terhadap hubungan motivasi integratif dengan pencapaian Bahasa Melayu
di Sekolah Persendirian Cina, Malaysia. Kajian ini juga menyiasat hubungan
pencapaian Bahasa Melayu dengan empat pemboleh ubah sikap/motivasi dalam
model sosiopendidikan Gardner: sikap terhadap situasi pembelajaran, motivasi,
orientasi integratif, dan orientasi instrumental. Model sosiopendidikan pemerolehan
bahasa kedua menyarankan bahawa pembelajaran bahasa merupakan satu proses
yang dinamik iaitu pemboleh ubah yang berkesan akan mempengaruhi pencapaian
bahasa.
Kajian ini mengubahsuai Attitude/Motivation Test Battery yang dimajukan oleh
Gardner (1985). PMR (Penilaian Menengah Rendah), peperiksaan UEC ( United
Examination Certificate), dan penilaian diri digunakan sebagai ukuran terhadap
pencapaian Bahasa Melayu. Sampel kajian terdiri daripada 318 orang pelajar tingkatan empat (senior one) dalam bilik dajah yang formal di Sekolah Persendirian
Cina, Kuala Lumpur.
Dapatan kajian jelas menunjukkan korelasi antara pencapaian dengan motivasi
adalah lebih tinggi (nilai Cramer's V = 0.195) berbanding pencapaian dengan
motivasi integratif, sikap terhadap situasi pembelajaran, orientasi integratif, atau
orientasi instrumental. Bagaimanapun, dapatan keseluruhan menunjukkan hubungan
antara pencapaian dengan pemboleh ubah terlibat adalah lemah. Hanya motivasi
integratif dan motivasi menunjukkan korelasi yang signifikan dengan pencapaian
Bahasa Melayu.
Hasil kajian menjelaskan bahawa pelajar perempuan lebih bermotivasi berbanding
pelajar lelaki. Hasil kajian juga menjelaskan pelajar di Sekolah Persendirian Cina
lebih cenderung kepada orientasi integratif berbanding orientasi instrumental. Walau
bagaimanapun, perbezaan orientasi ini tidak wujud dari segi perbezaan jantina.
Akhir sekali, kebanyakan pelajar Cina mempunyai sikap yang positif (71.4%)
terhadap pembelajaran Bahasa Melayu.
Berdasarkan kajian, boleh dirumuskan bahawa dapatan penyelidikan ini pada
dasarnya mengesahkan model sosiopendidikan Gardner. Satu-satunya perbezaan
ialah konsep motif integratif tidak menunjukkan korelasi yang tinggi seperti yang
dijangkakan. Adalah dicadangkan bahawa guru hams mempelbagaikan alat
pengukuran untuk menguji pencapaian pelajar dalam pembelajaran bahasa,
meninggikan kemahiran metakognitif pelajar, strategi pembelajaran, meninggikan
motivasi mereka, dan memberi kepastian terhadap orientasi integratif mereka.
Download File
Additional Metadata
Actions (login required)
|
View Item |