Citation
Zaiyadi, Ahmad Zubir and Adzharuddin, Nor Azura
(2015)
Kempen pengiklanan GST kepada pengguna.
Journal of Education and Social Sciences, 2.
pp. 98-103.
ISSN 2289-9855
Abstract
Pengenalan Cukai Barang dan Perkhidmatan (CBP) atau lebih dikenali sebagai GST (Goods and Service Tax) oleh kerajaan Malaysia mula menjadi kegusaran semua peringkat lapisan masyarakat sejak tahun 2005. Sejak itu, rakyat atau pengguna mula dilanda kerisauan tentang kesan dan akibat daripada perlaksanaan GST. Ditambah pula dengan penglibatan golongan ahli politik yang mula menggunakan GST sebagai salah satu daripada senjata utama untuk menentang pihak parti pemerintah atau kerajaan. Pihak kerajaan telah mengadakan kempen dan publisiti termasuklah kempen di televisyen, radio, surat khabar,brosur, billboard, media baru dan kempen penerangan terus kepada pengguna. Artikel ini membincangkan mengenai sejarah cukai kepenggunaan, kebimbangan pengguna, kempen pengiklanan dan kesannya kepada pengguna.
Download File
Additional Metadata
Actions (login required)
|
View Item |