Citation
Mohd Noh, Noor Atiqah and Salim, Siti Suria
(2016)
Hubungan diantara motivasi akademik, hubungan guru-pelajar, dan learned helplessness dalam kalangan pelajar sekolah menengah di daerah Padang Terap, Kedah.
In: Graduate Research in Education (GREDuc) 2016 Seminar, 17 Dec. 2016, Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia. (pp. 415-420).
Abstract
Kajian ini dijalankan untuk mengkaji hubungan antara akademik motivasi, hubungan pelajar dan guru, dan learned helplessness dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Kedah. Tiga buah sekolah telah dipilih secara rawak di Daerah Padang Terap, Kedah dan 240 orang pelajar tingkatan empat telah mengambil bahagian dalam kajian ini. Borang soal selidik telah digunakan dalam proses pengumpulan data. Learned Helplessness Questionnaire, Academic Motivation Scale and Teacher-student Relationship Inventory telah digunakan dalam kajian ini. Hasil kajian ini mampu memberi sedikit pengetahuan asas psikologi kepada pendidik dan masyarakat. Kajian menunjukkan bahawa selain daripada ibu bapa, hubungan pelajar dan guru juga merupakan salah satu aspek yang memberi kesan dalam tingkah laku, pemikiran dan motivasi untuk belajar kepada pelajar (Cornelius-White, 2007). Di samping itu, hasil kajian ini juga mampu menjadikan para pendidik lebih peka dengan keadaan learned helplessness dan memahami bagaimana masalah ini menjadi faktor penghalang kepada pencapaian akademik pelajar.
Download File
Additional Metadata
Actions (login required)
|
View Item |