UPM Institutional Repository

Pelaksanaan pentaksiran untuk pembelajaran (AFL) bahasa Melayu dalam pentaksiran berasaskan sekolah di Malaysia


Citation

Jamil, Halimah and Said, Rozita @ Radhiah (2016) Pelaksanaan pentaksiran untuk pembelajaran (AFL) bahasa Melayu dalam pentaksiran berasaskan sekolah di Malaysia. In: Graduate Research in Education (GREDuc) 2016 Seminar, 17 Dec. 2016, Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia. (pp. 186-193).

Abstract

Pentaksiran untuk pembelajaran (assessment for learning- AfL) atau pentaksiran formatif merupakan salah satu aktiviti yang dipraktikkan di dalam kelas antara guru dan murid. Murid melaksanakan tugasan yang diberikan oleh guru sebagai evidens yang dijalankan secara pentaksiran kendiri atau pentaksiran rakan sebaya yang bertujuan untuk memberi peluang kepada guru untuk melihat tahap kefahaman pembelajaran murid. Pentaksiran untuk pembelajaran merupakan salah satu pentaksiran yang terangkum dalam Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS). PBS yang mula dijalankan pada tahun 2011 di sekolah rendah dan pada tahun 2012 untuk murid sekolah menengah merupakan sistem pendidikan yang baharu dan memerlukan guru untuk menguasai teknik pelaksanaan pentaksiran dengan baik supaya proses pengajaran dan pembelajaran dapat mencapai objektifnya. Kertas ini menfokuskan kepada konsep, strategi, dan maklum balas pentaksiran untuk pembelajaran.


Download File

[img] Text
53-20.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (364kB)

Additional Metadata

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Divisions: Faculty of Educational Studies
Publisher: Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia
Keywords: Assessment for learning; Strategy; Feedback
Depositing User: Nabilah Mustapa
Date Deposited: 18 May 2018 00:46
Last Modified: 18 May 2018 00:46
URI: http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/60162
Statistic Details: View Download Statistic

Actions (login required)

View Item View Item