Citation
Jamil, Halimah and Said, Rozita @ Radhiah
(2016)
Pentaksiran lisan bahasa Melayu menengah rendah.
In: Graduate Research in Education (GREDuc) 2016 Seminar, 17 Dec. 2016, Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia. (pp. 84-94).
Abstract
Pentaksiran lisan bahasa Melayu menengah rendah telah mengalami perubahan format sejak dilaksanakan di sekolah dengan menggunakan Panduan Perkembangan Pembelajaran Murid (PPPM). Kajian bertujuan untuk melihat kefahaman guru, pelaksanaan pentaksiran lisan seterusnya mengenal pasti ketepatan pemberian skor setiap band oleh guru. Kemahiran ini akan diuji berdasarkan sukatan pelajaran dengan merujuk kepada deskriptor bagi band yang dapat dicapai oleh murid. Pentaksiran lisan adalah Pentaksiran Sekolah (PS) iaitu prosidurnya telah ditetapkan oleh Lembaga Peperiksaan (LP) manakala pelaksanaannya dirancang, ditadbir, dilaksanakan, dan dilaporkan oleh guru berdasarkan kriteria penskoran deskriptor. Pelaksanaan kemahiran lisan merujuk kepada deskriptor yang terdiri daripada band satu hingga band enam menimbulkan kekeliruan kepada guru bahasa Melayu menengah rendah untuk melaksanakannya. Justeru kajian kes pelbagai lokasi akan dijalankan iaitu di empat buah sekolah berlainan kategori yang melibatkan seramai dua orang guru bahasa Melayu menengah rendah di setiap sekolah. Kaedah temu bual dan pemerhatian akan dilaksana bertujuan untuk mendapatkan maklumat berkaitan kefahaman guru terhadap penskoran deskriptor pentaksiran lisan bahasa Melayu menengah rendah.
Download File
Additional Metadata
Actions (login required)
|
View Item |