Citation
Mahmood, Ali
(2005)
Kesan Latihan Wacana Secara Sistematik Terhadap Kemahiran Menulis Esei Argumentatif.
Doctoral thesis, Universiti Putra Malaysia.
Abstract
Penyelidikan ini cuba mendapatkan data tentang Kesan Latihan Wacana Secara Sitematik
(LWS S) Terhadap Kemahiran Menulis di kalangan pelaj ar-pelaj ar tingkatan empat, di
dua buah sekolah menengah harian di daerah Hulu Langat, dan sebuah sekolah menengah
harian di daerah Banting, Selangor Darul Ehsan. Tujuan penyelidikan ini dibuat adalah
untuk mengenal pasti sama ada berlaku perubahan tingkah laku pembelajaran atau pun
tidak dalam kalangan sampel penyelidikan ini hasil daripada LWSS. Data penyelidikan
dikumpulkan melalui dua fasa, iaitu fasa ujian pra (UB) clan fasa ujian pasca (US) untuk
mengenal pasti kesan LWSS terhadap kemahiran pembinaan ayat yang berwacanakan
wacana argumentatif, penganalisian ciri-ciri wacana, penggunaan penanda wacana dan
penulisan esei argumentatif.
Soal selidik digunakan oleh penyelidik untuk mendapatkan maklumat tentang pencapaian
BM dalam peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan tentang pembelajaran
iii
BM. Item-item dalam ujian pra dan pasca direkabentuk untuk mendapatkan data tentang
penguasaan sampel bagi aspek penulisan, penganalisian, penggunaan dan penulisan
wacana argumentatif
Kerangka teoretis penyelidikan ini berdasarkan Teori Matlamat Wacana Kineavy (1971)
dengan sokongan Model Wacana Toulmin's (1998) dan Gaya Penulisan Litullipe (1996).
Teori dm Model ini diubahsuai dengan pembentukan Kerangka Kollseptual Penyelidikan
untuk memperoleh data yang tepat berdasarkan Ujian Pasca-Ujian Pra setelah olahan
dilakukan terhadap sampel.
Hasil perkiraan ujian-t menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan antara
pelajar yang berpencapaian tinggi (PBT) dengan pelajar yang berpencapaian sederhana
(PBS) d m pelajar yang berpencapaian rendah (PBR) dalam aspek pembinaan ayat
argumentatif, penggunaan penanda wacana dan penulisan esei argumentatif . Analisis
varian (ANOVA) pula digunakan untuk menunjukkan perbezaan yang signifikan antara
kumpulan PBT dengan PBS dan PBR dan dalam kumpulan. Walau bagaimampun, PBT
telah menunjukkan pencapaian yang lebih tinggi jika dibandingkan dengan PBS dm PBR.
Untuk mengukuhkan dapatan, penyelidik telah menggunakan data kualitatif bagi
menyokong dapatan daripada data kuantitatif.
Ternyata bahawa, LWSS amat sesuai digunakan sebagai modul latihan bagi penulisan
pelbagai jenis esei. Keputusan penyelidikan menunjukkan bahawa LWSS boleh
diseslraikan bagi golongan pelajar yang cerdas dan kurang cerdas. Oleh sebab itu, jika
LWSS digunakan dalam latihan dan pengajaran dan pembelajaran BM, teknik ini akan
menjadi salah satu teknik yang menarik dan menyeronokkan para pelajar.
Seterusnya, dapatan penyelidikan ini telah menghasilkan dua penemuan bam, iaitu teknik
dan strategi penganalisian ayat berdasarkan Rajah Pohon (RP) dan Unsur Bawahan
Terdekat (UBT) dan strategi penyepaduan kemahiran bahasa dengan strategi penulisan
esei secara kelas, kumpulan kecil, penulisan individu, dan penulisan komuniti.
Berdasarkan elemen Penilaian Berasaskan Sekolah (PBS, 2003), penemuan ini amat
berfaedah dm sangat bermanfaat untuk digunakan oleh guru-guru di seluruh Malaysia,
khususnya dalarn kemahiran menulis.
Download File
Additional Metadata
Actions (login required)
|
View Item |