UPM Institutional Repository

Pengaplikasian unsur konteks budaya tempatan dalam pembelajaran wacana Arab


Citation

Abd Rahman, Mohd Zuhir and Abdul Jabar, Mohd Azidan (2016) Pengaplikasian unsur konteks budaya tempatan dalam pembelajaran wacana Arab. Jurnal AL-ANWAR, 2 (2). pp. 93-111. ISSN 0128-0279

Abstract

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti dan menganalisis unsur konteks budaya tempatan yang boleh diaplikasikan dalam pembelajaran wacana Arab. Unsur konteks budaya tempatan mempunyai peranan dan perkaitan yang signifikan dalam penguasaan bahasa Arab oleh pelajar Malaysia, khususnya dalam konteks pembelajaran wacana Arab di Malaysia. Pendekatan kualitatif yang menggunakan kaedah analisis kandungan diaplikasikan dalam kajian ini. Sebanyak 20 teks yang dikeluarkan daripada buku teks Bahasa Arab Tingkatan Tiga (KBSM) telah digunakan dalam analisis kandungan kajian ini. Dapatan kajian menunjukkan bahawa sebanyak 35unsur konteks budaya tempatan telah dikenal pasti dalam teks pembelajaran wacana Arab, iaitu jenis makanan (62.9%), masyarakat majmuk (28.6%), sambutan perayaan (5.7%), dan cerita warisan (2.8%).


Download File

[img]
Preview
PDF
Pengaplikasian unsur konteks budaya tempatan dalam pembelajaran wacana Arab.pdf

Download (5kB) | Preview

Additional Metadata

Item Type: Article
Divisions: Faculty of Modern Language and Communication
Publisher: Middle Eastern Muslim Graduates Association Press
Keywords: Cultural context; Local context; Arabic discourse; Mastery of Arabic language
Depositing User: Nurul Ainie Mokhtar
Date Deposited: 03 Nov 2017 08:25
Last Modified: 03 Nov 2017 08:25
URI: http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/53502
Statistic Details: View Download Statistic

Actions (login required)

View Item View Item