Citation
Misri, Salina
(2014)
Keberkesanan kaedah koperatif dalam pengajaran dan pembelajaran karangan Bahasa Melayu Tingkatan empat.
Masters thesis, Universiti Putra Malaysia.
Abstract
Kajian ini bertujuan untuk menilai keberkesanan penggunaan kaedah koperatif terhadap pencapaian kemahiran menulis karangan bagi murid tingkatan empat. Kajian ini merupakan kajian kes dan dijalankan di salah sebuah sekolah menengah kebangsaan di Seremban, Negeri Sembilan. Kajian ini menilai keberkesanan kaedah koperatif dalam meningkatkan skor pencapaian murid dalam kemahiran menulis, skor idea yang relevan dan skor olahan karangan yang menarik. Kajian ini merupakan kajian eksperimental menggunakan reka bentuk eksperimen kuasi ujian pra dan ujian pasca antara kaedah koperatif dalam meningkatkan pencapaian kemahiran menulis karangan yang digunakan kepada Kumpulan Eksperimen dan teknik tradisional yang digunakan kepada Kumpulan Kawalan. Seterusnya pencapaian keseluruhan menulis karangan akan dibandingkan untuk mendapat perbezaan pencapaian skor melalui ujian pra dan ujian pasca. Data kajian yang dikumpul berupa pencapaian murid dalam bentuk markah skor sebelum dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS bagi mencari perbezaan min pencapaian berasaskan Ujian-t. Kajian ini dijalankan selama enam minggu yang melibatkan 60 murid tingkatan empat sebagai sampel kajian yang terdiri daripada 30 murid Kumpulan Eksperimen dan 30 murid Kumpulan Kawalan yang mempunyai pencapaian dan tahap keupayaan yang sama dalam akademik dan pencapaian Bahasa Melayu semasa peperiksaan Penilaian Menengah Rendah. Berdasarkan dapatan kajian ini telah membuktikan bahawa kaedah koperatif dapatmeningkatkan skor pencapaian kemahiran menulis karangan Bahasa Melayu bagi murid berpencapaian sederhana dalam mata pelajaran Bahasa Melayu serta meningkatkan penguasaan dalam aspek idea dan olahan.
Download File
Additional Metadata
Item Type: |
Thesis
(Masters)
|
Subject: |
Group work in education - Education (Secondary) - Malaysia |
Subject: |
Malay language - Composition and exercises - Study and teaching (Secondary) - Malaysia |
Subject: |
Malay language - Study and teaching (Secondary) - Malaysia |
Call Number: |
FPP 2014 51 |
Chairman Supervisor: |
Roselan Bin Baki, PhD |
Divisions: |
Faculty of Educational Studies |
Depositing User: |
Haridan Mohd Jais
|
Date Deposited: |
28 Apr 2017 03:51 |
Last Modified: |
16 Oct 2024 02:51 |
URI: |
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/52171 |
Statistic Details: |
View Download Statistic |
Actions (login required)
|
View Item |