UPM Institutional Repository

Strategi komunikasi penulisan bahasa Melayu dalam kalangan pelajar Perancis


Citation

Abdul Halim, Hazlina and Mamat, Roslina and Abd Rahim, Normaliza (2015) Strategi komunikasi penulisan bahasa Melayu dalam kalangan pelajar Perancis. Jurnal Bahasa, 15 (1). pp. 20-40. ISSN 1511-9084

Abstract

Kajian ini bertujuan mengenal pasti dan mengelaskan jenis strategi komunikasi tulisan dalam pembelajaran bahasa Melayu oleh pelajar Perancis. Kajian ini berdasarkan taksonomi strategi komunikasi oleh Dörnyei dan Scott yang tertumpu pada kaedah kualitatif dan kuantitatif. Responden kajian terdiri daripada pelajar tahun tiga sarjana muda bahasa Melayu di Institut Nationale des Langues et Civilisations Orientales (INALCO), Paris, Perancis. Sejumlah 10 orang pelajar Perancis yang mempelajari mata pelajaran bahasa Melayu tahap lanjutan terlibat dalam kajian ini. Instrumen yang digunakan ialah empat aktiviti penulisan dan senarai semak strategi. Dapatan keseluruhan berdasarkan penulisan pelajar menunjukkan antara strategi komunikasi yang paling kerap digunakan ialah strategi penghampiran (28.1 peratus), strategi penggunaan perkataan untuk semua tujuan (15.8 peratus), strategi penghuraian (12.9 peratus) dan strategi ciptaan perkataan baru (11.7 peratus). Kajian ini memberikan implikasi kepada pelajar dan pengajar bahasa Melayu untuk menangani strategi yang digunakan oleh pelajar bahasa Melayu sebagai bahasa asing. Hasil kajian ini menunjukkan bahawa para pengajar harus menimbangkan pengajaran strategi komunikasi secara efektif untuk memaksimumkan keberkesanan pembelajaran bahasa Melayu.


Download File

Full text not available from this repository.
Official URL or Download Paper: http://jurnalbahasa.dbp.my/wordpress/?p=2001

Additional Metadata

Item Type: Article
Divisions: Faculty of Modern Language and Communication
Publisher: Dewan Bahasa dan Pustaka
Keywords: Malay language learning; French students; Communication strategies; Writing activities; Quantitative and qualitative
Depositing User: Nurul Ainie Mokhtar
Date Deposited: 11 Jan 2016 03:07
Last Modified: 11 Jan 2016 03:07
URI: http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/35480
Statistic Details: View Download Statistic

Actions (login required)

View Item View Item