Citation
Suhid, Asmawati and Fakhruddin, Fathiyah and Che Noh, Mohd. Aderi
(2012)
Persepsi murid sekolah integriti terhadap pengajaran pendidikan Islam: suatu tinjauan awal.
In: World Conference on Islamic Thought & Civilization (WCIT2012) , 11-12 Sep. 2012, Ipoh, Perak, Malaysia. .
(Unpublished)
Abstract
Pendidikan Islam merupakan mata pelajaran yang wajib diambil oleh semua murid Islam. Berdasarkan konsep Education for All, maka murid di sekolah-sekolah Integriti di Malaysia turut diberikan peluang mengikuti pembelajaran Pendidikan Islam agar mereka tidak ketinggalan dalam arus perdana pendidikan negara. Ini jelas termaktub dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan, dan oleh itu, sebagai rakyat Malaysia mereka berhak mendapat pendidikan yang sempurna. Pendidikan formal di Sekolah Integriti bermula pada 2008, dan murid di sekolah ini mengikuti kurikulum Pendidikan Islam yang serupa seperti yang terdapat dalam sistem pendidikan kebangsaan. Walaupun murid ini dianggap sebagai bermasalah delinkuen, mereka perlu dididik dan dipupuk dengan nilai-nilai Islam dan moral agar menjadi insan yang berguna di suatu hari kelak. Justeru, kajian ini dijalankan untuk meninjau persepsi murid sekolah Integriti daripada aspek minat dan kesan pengajaran Pendidikan Islam terhadap amalan nilai-nilai Islam dalam kehidupan mereka.
Download File
|
Microsoft Word
33603.doc
Restricted to Repository staff only
Download (95kB)
|
|
Additional Metadata
Actions (login required)
|
View Item |