UPM Institutional Repository

Persepsi murid sekolah integriti terhadap pengajaran pendidikan Islam: suatu tinjauan awal


Citation

Suhid, Asmawati and Fakhruddin, Fathiyah and Che Noh, Mohd. Aderi (2012) Persepsi murid sekolah integriti terhadap pengajaran pendidikan Islam: suatu tinjauan awal. In: World Conference on Islamic Thought & Civilization (WCIT2012) , 11-12 Sep. 2012, Ipoh, Perak, Malaysia. . (Unpublished)

Abstract

Pendidikan Islam merupakan mata pelajaran yang wajib diambil oleh semua murid Islam. Berdasarkan konsep Education for All, maka murid di sekolah-sekolah Integriti di Malaysia turut diberikan peluang mengikuti pembelajaran Pendidikan Islam agar mereka tidak ketinggalan dalam arus perdana pendidikan negara. Ini jelas termaktub dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan, dan oleh itu, sebagai rakyat Malaysia mereka berhak mendapat pendidikan yang sempurna. Pendidikan formal di Sekolah Integriti bermula pada 2008, dan murid di sekolah ini mengikuti kurikulum Pendidikan Islam yang serupa seperti yang terdapat dalam sistem pendidikan kebangsaan. Walaupun murid ini dianggap sebagai bermasalah delinkuen, mereka perlu dididik dan dipupuk dengan nilai-nilai Islam dan moral agar menjadi insan yang berguna di suatu hari kelak. Justeru, kajian ini dijalankan untuk meninjau persepsi murid sekolah Integriti daripada aspek minat dan kesan pengajaran Pendidikan Islam terhadap amalan nilai-nilai Islam dalam kehidupan mereka.


Download File

[img] Microsoft Word
33603.doc
Restricted to Repository staff only

Download (95kB)

Additional Metadata

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Divisions: Faculty of Educational Studies
Keywords: Islamic education; Integration school; Islamic values
Depositing User: Samsida Samsudin
Date Deposited: 10 Mar 2015 05:03
Last Modified: 29 Apr 2015 07:53
URI: http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/33603
Statistic Details: View Download Statistic

Actions (login required)

View Item View Item