Citation
Yahya, Nurizan and Shahbuddin, Jaiyah and Masud, Jariah
(1985)
Pengaruh Faktor-faktor Sosio-ekonomi
Terhadap Kesedaran Pengguna (The Influence of Socio-economic Factors on Consumer Awareness).
Pertanika, 8 (1).
pp. 89-97.
Abstract
Kajian ini bertujuan untuk memeriksa pengaruh faktor sosioekonomi terhadap kesedaran
pengguna. Seramai" 90 orang responden iaitu 45 orang dari" kawasan bandar dan 45 orang dan' luar
bandar telah dz"pilihh secara rawak untuk kajian ini". Maklumat di'kumpulkan melalui" temubual berdasarkan
kepada soalan-soalan yang di"bentuk di" dalam kertas soal selidikk. Dua pembolehubah telah
di"gunakan iaitu faktor sosi"o-ekonomi" sebagai" pembolehubah bebas dan kesedaran pengguna sebagai"
pembolehubah sandar. Ujian statistik Analisis varian dan 'Duncan's multiple-range' telah di"gunakan
untuk memeriksa perbezaan di" antara angkubah. Hasil kajian menullfukkan taraf kesedaran pengguna
bandar lebih tinggi darzpada pengguna luar bandar. Taraf kesedaran pengguna berbeza
mengz'kut taraf pelajaran dan pendapatan. Beberapa cadangan telah di'berz"kan berdasarkan kepada
maklumbalas yang diterima untuk memperbaiki" keadaan tersebut.
Download File
Additional Metadata
Actions (login required)
|
View Item |