Citation
Wan Ali, Wan Zah and Nawawi, Mokhtar and Ahmad Tarmizi, Rohani and Konting, Mohd Majid
(2008)
Makmal Pembelajaran dan Penyelidikan Matematik: Konsep dan Reka Bentuk.
Math Digest : Research Bulletin Institute for Mathematical Research, 1 (2).
pp. 43-54.
ISSN 1985-2436
(Submitted)
Abstract
Secara umum makmal matematik ditubuhkan
bagi menyediakan perkhidmatan sokongan
akademik kepada pelajar agar mereka dapat
meningkatkan pengetahuan, kemahiran dan
keyakinan dalam kursus-kursus matematik yang
diikuti. Perkhidmatan yang disediakan adalah
seperti menyediakan tutorial, bahan rujukan
tambahan dan mengakses laman web yang
bersesuaian. Bagaimanapun, fungsi makmal
matematik seperti ini agak terhad kerana ia tidak
membuka ruang bagi aktiviti penyelidikan
dijalankan sedangkan penyelidikan sangat
penting dalam menyediakan maklumat saintifik
yang diperlukan dalam usaha meningkatkan
kualiti pengajaran dan pembelajaran matematik.
Justeru, satu kajian telah dilakukan bagi
mengenal pasti konsep dan reka bentuk yang
sesuai bagi sebuah makmal matematik yang
menyediakan kemudahan pembelajaran dan
penyelidikan. Aktiviti penyelidikan merangkumi
lawatan, perbincangan, pemerhatian dan temu
bual dengan pensyarab di bidang matematik dan
pendidikan matematik dari dalam dan luar
negara. Data-data yang terdiri daripada transkrip
temubual, catatan lapangan, gambar foto dan
rakaman video telah dianalisis dan dapatannya
dipaparkan dan dibincangkan dalam kertas kerja
ini.
Download File
Additional Metadata
Actions (login required)
|
View Item |