Citation
Ismail, Moha Redzaudin
(2008)
Hubungan Rekabentuk Landskap Sekolah Dengan Pencapaian Prestasi Akademik Pelajar Sekolah Menengah Di Besut, Terengganu.
[Project Paper Report]
Abstract
Persekitaran pembelajaran adalah salah satu faktor yang mempengaruhi
pencapaian prestasi akademik pelajar. Persekitaran pembelajaran yang tidak
selesa dan menjemukan biasanya melahirkan pelajar yang berpencapaian
rendah. Oleh itu, tujuan kajian ini adalah untuk meninjau serta membandingkan
persekitaran pembelajaran dan pencapaian prestasi akademi kpelajar sekolah
menengah di Besut yang berbeza tahap pencapaian akademik. Peserta kajian
terdiri daripada 300 orang pelajar merangkumi tiga tahap; biasa, sederhana dan
baik dari tiga buah sekolah menengah di Daerah Besut. Soalan kaji selidik
berasaskan penilaian visual diedarkan kepada pelajar berkenaan .
Penganalisaan data melibatkan statistik deskriptif dimana peratusan,
taburan kekerapan dan min setiap item telah digunakan untuk melihat indeks
persepsi pelajar terhadap rekabentuk landskap sekolah berbanding dengan
pencapaian prestasi akademik pelajar. Secara keseluruhannya dapatan
menunjukkan bahawa persekitaran pembelajaran khususnya landskap sekolah mempunyai hubungan secara positif terhadap pencapaian prestasi akademi k
pelajar. Terdapat perbezaan yang sighifikan d i antara pelajar biasa, sederhana
dan baik dari segi pandangan mereka terhadap persekitaran sekolah. Hasil
kajian ini j uga menunjukkan bahawa sekolah yang mempunyai persekitaran yang
selesa dan menarik turut memberi kesan positif terhadap pencapaian prestasi
akademi k pelajar.
Dapatan kajian ini diharap dapat memberi implikasi kepada langkah-langkah
yang boleh dilaksanakan oleh pihak-pihak berkaitan untuk membantu
mewujudkan persekitaran pembelajaran yang selesa, menarik dan kondusif di
sekolah.
Download File
Additional Metadata
Actions (login required)
|
View Item |