Citation
Ting, Len Siong
(2003)
Hubungan Persekitaran Kekeluargaan Dengan Pencapaian Akademik Pelajar Siam Sekolah Menengah.
Masters thesis, Universiti Putra Malaysia.
Abstract
Persekitaran kekeluargaan adalah penting dalam menentukan pencapian akademik
pelajar. Persekitaran keluarga yang miskin biasanya melahirkan pelajar yang
berpencapaian rendah. Namun begitu, terdapat juga pelajar pandai yang berasal daripada
keluarga miskin. Oleh itu, tujuan kajian ini ialah meninjau serta membandingkan
persekitaran kekeluargaan dan pencapaian akademik pelajar-pelajar Siam yang berbeza
tahap pencapaian akademik. Teori budaya kemiskinan dan teori sosialisasi menjadi asas
kajian ini. Sampel kajian terdiri daripada 190 orang pelajar Siam kelas baik dan kelas
lemah dari tiga buah sekolah menengah dalam jajahan Tumpat. Soal selidik diedarkan
kepada pelajar dan ibu bapa ditemubual.
Download File
Additional Metadata
Actions (login required)
|
View Item |