Simple Search:

Kedudukan Institusi Pondok dalam Pembangunan Belia Islam di Patani Thailand


Citation

Aboosalae, Mahamabookhoree (2001) Kedudukan Institusi Pondok dalam Pembangunan Belia Islam di Patani Thailand. Masters thesis, Universiti Putra Malaysia.

Abstract / Synopsis

Kajian ini bertujuan untuk memahami persoalan-persoalan berkaitan dengan kedudukan institusi pondok dalam pembangunan belia di Patani Thailand. Persoalan yang diketengahkan dalam kajian ini ialah berhubung dengan kedudukan pondok, sistem pondok, kesan pondok, keunikan pondok dan masalah pondok. Kajian ini menggunakan kaedah penyelidikan kualitatif bagi mendapat jawapan yang lebih terperinci. Penyelidik telah menemuduga secara terperinci 8 orang responden di sekitar wilayah Pattani Thailand. Temuduga dijalankan dalam bahasa Melayu Kelantan. Temuduga ini telah dirakamkan dan ditranskripkan ke dalam verbatim. Data telah dianalisis dengan membentuk tema yang didabati daripada data. Kajian ini menunjukkan bahawa 1) pondok dapat memberi kesan ke atas ilmu agama, ibadat, akhlak, budaya dan cara berfikir; 2) sambutan masyarakat amat menggalakkan dan 3) keunikan pondok ialah agama. Implikasi kajian dibincangkan berdasarkan kepada hasil penemuan yang diperoleh. Penyelidik juga mengemukakan beberapa cadangan yang sesuai dan berguna bagi kajian pada masa hadapan. Kajian ini telah memberikan maklumat berguna untuk memahami permasalahan pondok dalam pembangunan belia, seterusnya dapat membantu dalam memperkemas pendekatan pembangunan belia seluruhnya.


Download File

[img] PDF
FPP_2001_21_A.pdf

Download (927kB)

Additional Metadata

Item Type: Thesis (Masters)
Subject: Islamic religious education - Patani.
Subject: Youth development - Patani.
Call Number: FPP 2001 21
Chairman Supervisor: Associate Professor Hj. Azahari bin Ismail, PhD
Divisions: Faculty of Educational Studies
Depositing User: Laila Azwa Ramli
Date Deposited: 17 Jan 2011 11:57
Last Modified: 08 Jun 2012 11:02
URI: http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9246
Statistic Details: View Download Statistic

Actions (login required)

View Item View Item