Perbandingan Keberkesanan Program Pendidikan Jasmani di Sekolah Menengah Kebangsaan Lelaki dan Sekolah Menengah Kebangsaan Perempuan Daerah Klang Negeri Selangor

Hoe, Foo Terng (1999) Perbandingan Keberkesanan Program Pendidikan Jasmani di Sekolah Menengah Kebangsaan Lelaki dan Sekolah Menengah Kebangsaan Perempuan Daerah Klang Negeri Selangor. Masters project report, Universiti Pertanian Malaysia.

[img] PDF
6Mb

Abstract

Kajian ini bertujuan untuk membandingkan keberkesanan program Pendidikan Jasmani yang dilaksanakan di sekolah menengah kebangsaan lelaki dan sekolah menengah kebangsaan Perempuan di Daerah Klang, Negeri Selangor. Keberkesanan program Pendidikan Jasmani dinilai dari lapan aspek, iaitu: pencapaian matlamat dan objektif kurikulum Pendidikan Jasmani, pelaksanaan kurikulum Pendidikan Jasmani, faktor pentadbir, sokongan ibu bapa, keberkesanan guru Pendidikan Jasmani, keberkesanan aktiviti kelas Pendidikan Jasmani. keberkesanan pelaksanaan sukatan pelajaran Pendidikan Jasmani serta kemudahan fizikal dan alatan Pendidikan Jasmani. Responden terdiri daripada 200 orang pelajar Tingkatan Empat dan 40 orang guru Pendidikan Jasmani dari empat buah sekolah menengah kebangsaan lelaki dan empat buah sekolah menengah kebangsaan perempuan di daerah Klang, Negeri Selangor. Amara lapan aspek keberkesanan program Pendidikan Jasmani, sekolah-sekolah lelaki dan sekolah-sekolah perempuan di daerah Klang didapati mencapai tahap berkesan dalam enam aspek, iaitu pelaksanaan kurikulum Pendidikan Jasmani, faktor pentadbir, keberkesanan guru Pendidikan Jasmani, keberkesanan aktiviti kelas Pendidikan Jasmani, keherkesanan pelaksanaan sukatan pelajaran Pendidikan Jasmani serta kemudahan fizikal dan alatan Pendidikan Jasmani. Berkenaan dengan aspek pencapaian matlamat dan objektif kurikulum Pendidikan Jasmani, sekolah-sekolah lelaki didapati mencapai tahap sangat berkesan. Sekolah-sekolah perempuan pula mendapati sokongan ibu bapa terhadap keberkesanan program Pendidikan Jasmani adalah pada tahap kurang berkesan. Sekolah-sekolah lelaki dikatakan Iebih berkesan daripada sekolah-sekolah perempuan pada aspek-aspek pencapaian matlamat dan objektif kurilmlum Pendidikan Jasmani, pelaksanaan kurikulum Pendidikan Jasmani, faktor pentadbir dan sokongan ibll bapa terbadap program Pendidikan Jasmani. Sekolah-sekolah perempuan adalah lebih berkesan pada aspek-aspek keberkesanan guru Pendidikan Jasmani, keberkesanan aktiviti kelas Pendidikan Jasmani, keberkesanan pelaksanaan sukatan pelajaran Pendidikan Jasmani serta kemudahan fizikal dan alatan Pendidikan Jasmani berbanding dengan sekolah-sekolah lelaki. Daripada kajian, didapati keberkesanan program Pendidikan Jasmani di sekolah menengah kebangsaan lelaki dan sekolah menengah kebangsaan perempuan adalah pada tahap berkesan (Min = 213.5 - 284.5). Sesungguhpun tahap keberkesanan kedua-dua jenis sekolah ini adalah sama tetapi bandingan min menunjukkan bahawa keherkesanan program Pendidikan Jasmani di sekolah menengah kebangsaan lelaki (Min=267.79) adalah lebih tinggi berbanding dengan sekolah menengah kebangsaan perempuan (Min=265.76) secara keseluruhan. Kajian menunjukkan bahawa faktor jantina merupakan faktor utama yang mempengaruhi keberkesanan program Pendidikan Jasmani.

Item Type:Project Paper Report
Subject:Educational evaluation - Klang
Subject:Physical education and training - Klang
Subject:Effective teaching - Klang
Chairman Supervisor:Tuan Sheikh Kamaruddin Sheikh Ahmad, PJK.
Call Number:FPP 1999 5
Faculty or Institute:Faculty of Educational Studies
ID Code:9110
Deposited By: Laila Azwa Ramli
Deposited On:06 Jan 2011 06:40
Last Modified:19 Dec 2012 02:44

Repository Staff Only: Edit item detail


Universiti Putra Malaysia Institutional Repository

Universiti Putra Malaysia Institutional Repository is an on-line digital archive that serves as a central collection and storage of scientific information and research at the Universiti Putra Malaysia.

Currently, the collections deposited in the IR consists of Master and PhD theses, Master and PhD Project Report, Journal Articles, Journal Bulletins, Conference Papers, UPM News, Newspaper Cuttings, Patents and Inaugural Lectures.

As the policy of the university does not permit users to view thesis in full text, access is only given to the first 24 pages only.