Kesan Pengajaran Ayat Bahasa Melayu Secara Terancang Terhadap Penguasaan Tatabahasa di Kalangan Pelajar-Pelajar Tingkatan Empat

Mahmood, Ali (1994) Kesan Pengajaran Ayat Bahasa Melayu Secara Terancang Terhadap Penguasaan Tatabahasa di Kalangan Pelajar-Pelajar Tingkatan Empat. Masters thesis, Universiti Pertanian Malaysia.

[img] PDF
3948Kb

Abstract

Kajian ini cuba mendapatkan data tentang Kesan Pengajaran Ayat Bahasa Melayu (BM) secara Terancang (PAT) terhadap Penguasaan Tatabahasa (TB) di kalangan pelajarpelajar tingkatan empat, di tiga buah sekolah Menengah harian di daerah Hulu Langat, Selangor Darul Ehsan. Tujuan kajian ini dibuat adalah untuk mengenal pasti sama ada berlaku perubahan tingkah laku ataupun tidak di kalangan sampel kajian ini hasil daripada PAT. Data kajian dikumpulkan dengan menggunakan dua kaedah, iaitu dengan mengadakan ujian pra (UB) dan ujian pasca (US) bagi tujuan mengenal pasti kesan PAT terhadap penguasaan TB BM dalam aspek ayat majmuk gabungan dan pancangan (AGAP). Soal selidik digunakan untuk mendapatkan maklumat tentang pencapaian BM dalam peperiksaan Sijil Rendah Pelajaran (SRP) dan tentang pembelajaran BM.Kerangka teoritis kajian ini berdasarkan model pengajaran yang dibentuk oleh Keeya (1985) dan TB Transformasi Generatif yang diasaskan oleh Chomsky (1965). Model ini diubahsuai dengan membentuk Kerangka Konseptual Kajian untuk memperoleh data yang agak tepat berasaskan Ujian Pasea - Ujian Pra setelah olahan dilakukan ke atas sampel Hasil perkiraan ujian-t menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan antara pelajar yang berpeneapaian tinggi (PBT) dengan pelajar yang berpeneapaian rendah (PBR) dalam aspek membina, mengenal pasti, menggunakan kata hubung dan paneangan. Analisis Varian (ANOVA) pula digunakan untuk menunjukkan perbezaan yang signifikan antara kumpulan dan dalam kumpulan. Walau bagaimanapun, PBT telah menunjukkan peneapaian yang lebih tinggijika dibandingkan dengan PBR. Memang terbukti bahawa PAT amat sesuai bagi semua golongan pelajar. Keputusan kajian menunjukkan PAT boleh disesuaikan bagi golongan pelajar yang eerdas dan yang kurang cerdas. Oleh sebab itu, jika PAT digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran BM, teknik ini akan menjadi satu teknik yang penting dan menarik.

Item Type:Thesis (Masters)
Subject:Malay language - Study and teaching (Secondary) - Case studies
Subject:Malay language - Sentences - Study and teaching (Secondary) - Case studies
Subject:Malay language - Grammar - Study and teaching (Secondary) - Case studies
Chairman Supervisor:Professor Abdul Hamid bin Mahmood, PhD
Call Number:FPP 1994 7
Faculty or Institute:Faculty of Educational Studies
ID Code:8900
Deposited By: Nurul Hayatie Hashim
Deposited On:23 Dec 2010 09:21
Last Modified:08 Sep 2011 08:44

Repository Staff Only: item control page


Universiti Putra Malaysia Institutional Repository

Universiti Putra Malaysia Institutional Repository is an on-line digital archive that serves as a central collection and storage of scientific information and research at the Universiti Putra Malaysia.

Currently, the collections deposited in the IR consists of Master and PhD theses, Master and PhD Project Report, Journal Articles, Journal Bulletins, Conference Papers, UPM News, Newspaper Cuttings, Patents and Inaugural Lectures.

As the policy of the university does not permit users to view thesis in full text, access is only given to the first 24 pages only.