Faktor-Faktor Berkaitan Dengan Kepuasan Kerja Pengetua Sekolah Menengah

Abdullah, Mazlan (1992) Faktor-Faktor Berkaitan Dengan Kepuasan Kerja Pengetua Sekolah Menengah. Masters thesis, Universiti Pertanian Malaysia.

[img] PDF
783Kb

Abstract

Tujuan kajian ini ialah untuk menentukan faktor-faktor yang berkaitan dengan kepuasan kerja pengetua sekolah menengah dan mengukur kepuasan kerja pengetua dari segi beberapa faktor klasifikasi, motivator dan hygiene. Kepuasan kerja di lihat dari dua dimensi,iaitu kepuasan kerja secara keseluruhan dan kepuasan kerja secara khusus. Teori Dua Faktor Herzberg digunakan sebagai kerangka penyelidikan ini. Subjek kajian terdiri daripada 43 orang pengetua siswazah dari sekolah menengah biasa di negeri Melaka. Borang soalselidik yang digunakan terdiri daripada lima item yang berkaitan dengan latar belakang pengetua, 56 item digubal untuk mengukur faktor-faktor motivator dan hygiene, lima item untuk mengukur kepuasan kerja secara keseluruhan, dan 17 item untuk mengukur kepuasan kerja secara khusus.

Item Type:Thesis (Masters)
Subject:School principals - Malaysia - Research
Chairman Supervisor:Noran Fauziah bte Yaakub, PhD
Call Number:FPP 1992 3
Faculty or Institute:Faculty of Educational Studies
ID Code:8873
Deposited By: Nurul Hayatie Hashim
Deposited On:23 Dec 2010 07:37
Last Modified:23 Dec 2010 07:38

Repository Staff Only: item control page

Document Download Statistics

This item has been downloaded for since 23 Dec 2010 07:37.

View statistics for "Faktor-Faktor Berkaitan Dengan Kepuasan Kerja Pengetua Sekolah Menengah"


Universiti Putra Malaysia Institutional Repository

Universiti Putra Malaysia Institutional Repository is an on-line digital archive that serves as a central collection and storage of scientific information and research at the Universiti Putra Malaysia.

Currently, the collections deposited in the IR consists of Master and PhD theses, Master and PhD Project Report, Journal Articles, Journal Bulletins, Conference Papers, UPM News, Newspaper Cuttings, Patents and Inaugural Lectures.

As the policy of the university does not permit users to view thesis in full text, access is only given to the first 24 pages only.