Pengurusan Kolaboratif di Sekolah Menengah Wilayah Persekutuan

Tang, Keow Ngang (2003) Pengurusan Kolaboratif di Sekolah Menengah Wilayah Persekutuan. PhD thesis, Universiti Putra Malaysia.

[img] PDF
950Kb

Abstract

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji faktor-faktor berkaitan pengurusan kolaboratif di sekolah menengah Wilayah Persekutuan. Faktor-faktor yang dikaji ialah faktor-faktor demografi pengetua sekolah, saiz sekolah, tahap kecenderungan penggunaan sumber-sumber kuasa pengetua, gaya komunikasi penyeliaan pengetua, budaya kerja guru, tahap kebolehan guru serta struktur organisasi. Faktor-faktor demografi pengetua merangkumi jantina, etnik, latar belakang kelulusan akademik, pengalaman, dan umur. Kajian yang berbentuk tinjauan korelasi ini adalah berdasarkan 'Model Kitaran Pengurusan Kolaboratif Sekolah' oleh Caldwell dan Spinks (1988) dan 'Teori Sistem Empat Pengurusan' oleh Rensis Likert (1961). Sejumlah 310 orang guru dari 31 buah sekolah menengah Wilayah Persekutuan dipilih dengan menggunakan kaedah persampelan rawak berlapis.

Item Type:Thesis (PhD)
Chairman Supervisor:Foo Say Fooi, PhD
Call Number:FPP 2003 15
Faculty or Institute:Faculty of Educational Studies
ID Code:11042
Deposited By: Mohd Nezeri Mohamad
Deposited On:13 Jun 2011 02:15
Last Modified:13 Jun 2011 02:19

Repository Staff Only: item control page

Document Download Statistics

This item has been downloaded for since 13 Jun 2011 02:15.

View statistics for "Pengurusan Kolaboratif di Sekolah Menengah Wilayah Persekutuan"


Universiti Putra Malaysia Institutional Repository

Universiti Putra Malaysia Institutional Repository is an on-line digital archive that serves as a central collection and storage of scientific information and research at the Universiti Putra Malaysia.

Currently, the collections deposited in the IR consists of Master and PhD theses, Master and PhD Project Report, Journal Articles, Journal Bulletins, Conference Papers, UPM News, Newspaper Cuttings, Patents and Inaugural Lectures.

As the policy of the university does not permit users to view thesis in full text, access is only given to the first 24 pages only.