Hubungan Persekitaran Kekeluargaan Dengan Pencapaian Akademik Pelajar Siam Sekolah Menengah

Ting, Len Siong (2003) Hubungan Persekitaran Kekeluargaan Dengan Pencapaian Akademik Pelajar Siam Sekolah Menengah. Masters thesis, Universiti Putra Malaysia.

[img] PDF
4Mb

Abstract

Persekitaran kekeluargaan adalah penting dalam menentukan pencapian akademik pelajar. Persekitaran keluarga yang miskin biasanya melahirkan pelajar yang berpencapaian rendah. Namun begitu, terdapat juga pelajar pandai yang berasal daripada keluarga miskin. Oleh itu, tujuan kajian ini ialah meninjau serta membandingkan persekitaran kekeluargaan dan pencapaian akademik pelajar-pelajar Siam yang berbeza tahap pencapaian akademik. Teori budaya kemiskinan dan teori sosialisasi menjadi asas kajian ini. Sampel kajian terdiri daripada 190 orang pelajar Siam kelas baik dan kelas lemah dari tiga buah sekolah menengah dalam jajahan Tumpat. Soal selidik diedarkan kepada pelajar dan ibu bapa ditemubual.

Item Type:Thesis (Masters)
Subject:Academic achievement
Subject:Home and school
Chairman Supervisor:Professor Datin Dr. Sharifah Md. Nor, PhD
Call Number:FPP 2003 13
Faculty or Institute:Faculty of Educational Studies
ID Code:11039
Deposited By: Mohd Nezeri Mohamad
Deposited On:13 Jun 2011 02:11
Last Modified:09 Sep 2011 02:22

Repository Staff Only: item control page

Document Download Statistics

This item has been downloaded for since 13 Jun 2011 02:11.

View statistics for "Hubungan Persekitaran Kekeluargaan Dengan Pencapaian Akademik Pelajar Siam Sekolah Menengah"


Universiti Putra Malaysia Institutional Repository

Universiti Putra Malaysia Institutional Repository is an on-line digital archive that serves as a central collection and storage of scientific information and research at the Universiti Putra Malaysia.

Currently, the collections deposited in the IR consists of Master and PhD theses, Master and PhD Project Report, Journal Articles, Journal Bulletins, Conference Papers, UPM News, Newspaper Cuttings, Patents and Inaugural Lectures.

As the policy of the university does not permit users to view thesis in full text, access is only given to the first 24 pages only.