Citation
Arumugam, Arul Das
(2022)
Instrumen penilaian prestasi kendiri Bahasa Kebangsaan di Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil.
Doctoral thesis, Universiti Putra Malaysia.
Abstract
Kajian ini bertujuan untuk mengukur ketekalan dan kesesuaian instrumen penilaian
prestasi kendiri (IPPK) bahasa kebangsaan untuk mengatasi masalah penguasaan bahasa
Melayu yang lemah dan sederhana dalam kalangan murid SJKT. Instrumen ini
berperanan sebagai bahan pengukuran kekuatan dan kelemahan murid dalam aspekaspek
kefahaman, tatabahasa dan seni bahasa. Justeru, kajian ini mengenal pasti
kesesuaian IPPK kepada murid di SJKT. Kajian ini juga menghuraikan keupayaan murid
menggunakan IPPK untuk mengenal pasti kod warna pencapaian dengan betul. Selain
itu, kajian ini merumuskan faktor dorongan IPPK terhadap motivasi pembelajaran
murid. Kajian ini bersifat gabungan kuantitatif dan kualitatif. Kajian ini
mengaplikasikan reka bentuk kaedah tinjauan. Melalui kaedah ini, pengumpulan
maklumat dilakukan berdasarkan respons sesuatu populasi dengan hanya mengutip
maklumat yang berkaitan (James A Black & Dean J Champion, 1976 ; Roger D.
Wimmer dan Joseph R. Dominic,2006). Berdasarkan kaedah ini, kajian ini dibahagikan
kepada tiga bahagian. Bahagian pertama melibatkan nilai kesepakatan pakar bagi dua
segmen, iaitu analisis kesahan tentang kesesuaian kandungan S.B (Sistem Bahasa) dan
analisis kesesuaian konstruk dalam kerangka IPPK secara keseluruhannya. Segmen
pertama melibatkan dua orang Munsyi Dewan Bahasa, manakala segmen kedua
melibatkan 25 orang pakar pedagogi (perguruan). Interpretasi analisis data ini
berpandukan nilai peratusan respons, akuan pengauditan tatabahasa dan komen atau
cadangan yang dikemukakan oleh pakar. Data dianalisis melalui statistik deskriptif
dengan menggunakan kaedah kesepakatan pakar Fuzzy Delphi. Bahagian kedua dan
bahagian ketiga melibatkan 115 orang murid di lokasi kajian. Kaedah pemerhatian
digunakan untuk mengenal pasti tahap pemahaman dan keupayaan murid mengesan kod
warna pencapaian dengan betul. Data dianalisis berdasarkan nilai peratusan skor.
Bahagian terakhir kajian ini ialah fasa mengesan pengaruh IPPK sebagai pendorong
motivasi pembelajaran bagi murid. Semua 115 murid memberikan respons terhadap dua
belas item dalam soal selidik berdasarkan pengalaman selepas dan sebelum penggunaan
IPPK. Data yang diperoleh dianalisis dalam nilai peratusan. Dapatan kesepakatan pakar
dalam segmen pertama bahagian pertama menunjukkan bahawa klon S.B sangat sesuai (100%). Dalam segmen kedua, kesepakatan pakar pada skala Sangat Setuju ialah
99.11% manakala skala Setuju ialah 0.89%. Kesepakatan ini melebihi nilai 75% seperti
disyaratkan dalam reka bentuk Fuzzy Delphy. Dapatan ini menunjukkan bahawa IPPK
sangat sesuai digunakan untuk murid-murid SJKT. Dapatan pemerhatian pada bahagian
kedua menunjukkan bahawa 100% murid dapat mengesan kod warna dengan tepat pada
ujian kedua berbanding dengan 94% pada ujian pertama. Dapatan respons murid tentang
IPPK sebagai pendorong motivasi pada tahap Setuju ialah 100% pada peringkat pasca
berbanding dengan 3% pada peringkat pra. Dapatan ini menunjukkan bahawa IPPK
bersifat menjanakan perhatian, bersesuaian, mencungkil keyakinan dan memberikan
kepuasan kepada murid. Dapatan ini juga menunjukkan bahawa IPPK membantu murid
untuk mengetahui tahap penguasaan yang sebenar dalam bahasa Melayu. Cadangan
dikemukakan untuk guru mengukur penguasaan keseluruhan kelas, dan membuat
penilaian kendiri tentang tahap keberkesanan pengajaran bahasa Melayu di SJKT.
Download File
Additional Metadata
Item Type: |
Thesis
(Doctoral)
|
Subject: |
Malay language, Study and teaching (Elementary) |
Subject: |
Malay language, Evaluation |
Subject: |
Tamil (Indic people), Malaysia. |
Call Number: |
FBMK 2022 23 |
Chairman Supervisor: |
Profesor Vijayaletchumy a/p Subramaniam, PhD |
Divisions: |
Faculty of Modern Language and Communication |
Keywords: |
instrumen penilaian prestasi kendiri, kesesuaian kepada murid, keupayaan
murid mengesan kod warna. |
Depositing User: |
Ms. Rohana Alias
|
Date Deposited: |
04 Apr 2023 06:26 |
Last Modified: |
04 Apr 2023 06:26 |
URI: |
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/99575 |
Statistic Details: |
View Download Statistic |
Actions (login required)
|
View Item |