UPM Institutional Repository

Penggunaan strategi memori dalam penguasaan Ism al-fā‘il dan Ism al-maf‘ūl dalam kalangan pelajar prauniversiti


Citation

A. Talip, Bahiyah (2017) Penggunaan strategi memori dalam penguasaan Ism al-fā‘il dan Ism al-maf‘ūl dalam kalangan pelajar prauniversiti. Doctoral thesis, Universiti Putra Malaysia.

Abstract

Ism al-fā‘il (IF) dan ism al-maf‘ūl (IM) merupakan salah satu elemen yang terdapat dalam morfologi Arab. IF dan IM merupakan dua kata nama sifat yang menunjukkan pelaku dan objek. Sungguhpun begitu tidak semua penuntut bahasa dapat menguasai pembentukan keuda-dua kata sifat ini. Apatah lagi jika kata sifat ini dibentuk daripada kata kerja berasaskan huruf ‘illah. Kebanyakan pelajar masih lagi keliru dalam membentuk pola IF dan IM secara dalam perkataan dan juga dalam ayat. Ketidakpenguasaan pembentukan IF dan IM ada berkait rapat dengan penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa (SPB). Justeru itu, kajian ini dijalankan bagi mengenal pasti tahap kemampuan pelajar-pelajar Pra-U dalam membentuk pola IF dan IM daripada kata kerja mu‘tal secara dalam perkataan dan kemanpuan mereka mengaplikasikan pola IF dan IM dalam ayat. Seterusnya, kajian ini menganalisis strategi memori yang digunakan oleh pelajar Pra-U ketika membentuk dan menggunakan pola IF dan IM daripada kata kerja mu‘tal secara dalam perkatan dan dalam ayat. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif secara kajian kes dengan menggunakan ujian bertulis, soal selidik yang diadaptasi daripada Strategy Inventory for Language Learning (SILL) Oxford (1990) serta temubual bagi memperoleh data kajian. Hasil kajian mendapati bahawa responden masih kurang menguasai pembentukan IF dan IM bagi kata kerja jenis nāqis dan ajwaf yang secara tidak langsung memberi kesan kepada kurangnya penguasaan dalam pembentukan IF dan IM bagi kata kerja jenis lafīf mafrūq dan lafīf maqrūn. Responden kajian juga masih kurang menguasai pembentukan IF dan IM di dalam ayat kesan daripada kurangnya penguasaan dalam ‘irab. Selain itu, penggunaan strategi memori dalam kalangan responden secara keseluruhannya adalah pada tahap sederhana semasa membentuk dan menggunakan pola IF dan IM. Kajian mendapati responden hanya cenderung menggunakan substrategi membuat perkaitan/menghurai. Manakala strategi mekanikal tidak diaplikasikan langsung oleh mereka.


Download File

[img]
Preview
Text
FBMK 2017 35 IR.pdf

Download (1MB) | Preview

Additional Metadata

Item Type: Thesis (Doctoral)
Subject: Arabic language - Verb phrase
Subject: Grammar, Comparative and general - Morphology
Call Number: FBMK 2017 35
Chairman Supervisor: Profesor Madya Abd Rauf bin Hassan, PhD
Divisions: Faculty of Modern Language and Communication
Depositing User: Ms. Nur Faseha Mohd Kadim
Date Deposited: 14 Mar 2019 04:07
Last Modified: 14 Mar 2019 04:07
URI: http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/67420
Statistic Details: View Download Statistic

Actions (login required)

View Item View Item