UPM Institutional Repository

Pendekatan teknik kolaboratif dalam modul khatam al Quran j-QAF


Citation

Said, Siti Faizah and Suhid, Asmawati (2013) Pendekatan teknik kolaboratif dalam modul khatam al Quran j-QAF. In: Seminar Kebangsaan Penyelidikan j-QAF 2013 (SKP j-QAF 2013), 19-20 Jun 2013, Puri Pujangga, Universiti Kebangsaan Malaysia. (pp. 357-369).

Abstract

Pemilihan kaedah pengajaran merupakan elemen yang amat penting yang perlu dititikberatkan dalam pengajaran dan pembelajaran Tilawah Al Quran mengikut program j QAF. Modul Khatam Al Quran merupakan inti pati yang amat penting dalam Pendidikan Islam Sekolah Rendah menerusi bidang Asuhan Tilawah Al Quran.Memandangkan semua murid diharapkan dapat khatam Al Quran pada tahun enam merupakan objektif yang telah dirangka oleh Kementerian pelajaran Malaysia, maka teknik kolaborasi dilihat satu teknik yang amat memainkan peranan bagi menjayakan semua murid islam mampu membaca Al Quran sehingga khatam dapat direalisasikan.Oleh itu penulisan ini bertujuan membincangkan tentang strategi pengajaran Asuhan Tilawah Al Quran secara kolaboratif yang sewajarnya dilaksanakan oleh guru-guru Pendidikan Islam dan guru j QAF.Selain itu dinyatakan faktor-faktor yang menentukan kejayaan pengajaran ini, kelebihan dan cabaran yang dihadapi bagi meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran Tilawah Al Quran seterusnya melahirkan murid yang berkualiti dan mampu membaca Al Quran dengan baik dan fasih.


Download File

[img] Text
SKP j-QAF 2013-2.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (210kB)

Additional Metadata

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Divisions: Faculty of Educational Studies
Publisher: Institut Islam Hadhari, Universiti Kebangsaan Malaysia
Keywords: Teaching and learning Quranic recitation; Collaborative technique
Depositing User: Nabilah Mustapa
Date Deposited: 04 Jul 2018 02:33
Last Modified: 04 Jul 2018 02:33
URI: http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/64295
Statistic Details: View Download Statistic

Actions (login required)

View Item View Item