UPM Institutional Repository

Penerimaan guru terhadap Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) dengan komitmen guru dalam melaksanakan PBS sekolah rendah


Citation

Mat Loddin, Noraini and Abdul Kadir, Suhaida (2013) Penerimaan guru terhadap Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) dengan komitmen guru dalam melaksanakan PBS sekolah rendah. In: Graduate Research in Education Seminar (GREduc 2013), 1 Dec. 2013, Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia. (pp. 526-531).

Abstract

Kertas kerja ini membincangkan asas kerangka kajian bagi penerimaan guru terhadap Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) dengan komitmen guru dalam melaksanakan PBS di sekolah. Sistem Pengurusan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) merupakan satu dasar baru yang dibangunkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) untuk komponen akademik dan bukan akademik. PBS digunakan untuk menyimpan maklumat penguasaan murid dan menjana pelaporan apabila diperlukan. Komponen pentaksiran dikendalikan oleh pihak sekolah yang dilaksanakan oleh guru-guru mata pelajaran secara berterusan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. PBS dibangunkan dengan persekitaran teknologi web-based. Setiap murid yang terlibat dalam pembangunan atau pelaksanaan sistem pentaksiran pendidikan adalah bertanggungjawab menjamin kualiti dan mutu pentaksiran yang dikendalikan. Pentaksiran Berasaskan Sekolah adalah bertujuan penambahbaikan UPSR dimulai dengan Tahun 1 pada 2011dan PMR dimulai Tingkatan 1 pada 2012.


Download File

[img] PDF
Greduc078 Noraini Mat Loddin.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (355kB)

Additional Metadata

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Divisions: Faculty of Educational Studies
Publisher: Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia
Keywords: Teachers' Perception; School-based assessment; Teachers commitment
Depositing User: Nabilah Mustapa
Date Deposited: 31 Mar 2017 09:59
Last Modified: 31 Mar 2017 09:59
URI: http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50910
Statistic Details: View Download Statistic

Actions (login required)

View Item View Item