Kesan Teknik Perbincangan Reflektif Terhadap Prestasi Penulisan Isi Karangan Pelajar Menengah Tinggi

Jaafar, Ismail (1995) Kesan Teknik Perbincangan Reflektif Terhadap Prestasi Penulisan Isi Karangan Pelajar Menengah Tinggi. Masters thesis, Universiti Pertanian Malaysia.

[img] PDF
696Kb

Abstract

Penyelidikan eksperimental ini cuba mendapatkan data tentang prestasi penu lisan isi karangan bahasa Melayu (BM) kalangan pelajar Tingkatan Enam. Tujuannya ialah untuk memahami sejauh mana kaedah deduksi melalui teknik perbincangan reflektif memberi kesan terhadap prestasi penulisan isi karangan aspek kerelevenan, keutuhan dan keseluruhan kalangan pelajar menengah tinggi. Data kajian dikumpul melalui ujian karangan dalam ujian pra dan ujian pasca bagi tujuan mengukur prestasi penulisan isi karangan kumpulan eksperimen yang dirangsang dengan kaedah deduksi melalui teknik perbincangan reflektif dan kumpulan kawalan yang telah menjalani teknik pengajaran tradisional. Bagi penulisan isi karangan aspek kerelevenan dalam kumpulan eksperimen [KE1], hasil ujian-t menunjukkan kewujudan perbezaan yang signifikan antara skor ujian pra dan ujian pasca. Berhubung kumpulan kawalan [KK1] pula, hasil ujian-t tidak menu njukkan perbezaan yang signifikan. Dapatlah dikatakan bahawa kaedah deduksi melalui teknik perbincangan reflektif boleh meningkatkan prestasi penulisan isi karangan aspek kerelevenan kalangan pelajar menengah tinggi. Dalam penulisan isi karangan aspek keutuhan dalam kumpulan eksperimen [KE 1], ujian-t menu njukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara skor ujian pra dan ujian pasca. Bagi Kumpulan kawalan [KK 1] pula, hasil kajian menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan. Data kajian menunjukkan kaedah deduksi melalui teknik perbincangan reflektif berupaya meningkatkan prestasi penulisan isi karangan aspek keutuhan kalangan pelajar menengah tinggi.

Item Type:Thesis (Masters)
Subject:Malay language - Rhetoric - Ability testing - Malaysia
Subject:Malay language - Writing - Study and teaching (Secondary) - Evaluation - Malaysia
Chairman Supervisor:Professor Madya Dr. Jamali Ismail
Call Number:FPP 1995 7
Faculty or Institute:Faculty of Educational Studies
ID Code:8918
Deposited By: Nurul Hayatie Hashim
Deposited On:24 Dec 2010 03:35
Last Modified:12 Sep 2011 05:14

Repository Staff Only: Edit item detail

Document Download Statistics

This item has been downloaded for since 24 Dec 2010 03:35.

View statistics for "Kesan Teknik Perbincangan Reflektif Terhadap Prestasi Penulisan Isi Karangan Pelajar Menengah Tinggi"


Universiti Putra Malaysia Institutional Repository

Universiti Putra Malaysia Institutional Repository is an on-line digital archive that serves as a central collection and storage of scientific information and research at the Universiti Putra Malaysia.

Currently, the collections deposited in the IR consists of Master and PhD theses, Master and PhD Project Report, Journal Articles, Journal Bulletins, Conference Papers, UPM News, Newspaper Cuttings, Patents and Inaugural Lectures.

As the policy of the university does not permit users to view thesis in full text, access is only given to the first 24 pages only.