Simple Search:

Pengaruh Faktor-faktor Sosio-ekonomi Terhadap Kesedaran Pengguna (The Influence of Socio-economic Factors on Consumer Awareness)


Citation

Yahya, Nurizan and Shahbuddin, Jaiyah and Masud, Jariah (1985) Pengaruh Faktor-faktor Sosio-ekonomi Terhadap Kesedaran Pengguna (The Influence of Socio-economic Factors on Consumer Awareness). Pertanika, 8 (1). pp. 89-97.

Abstract / Synopsis

Kajian ini bertujuan untuk memeriksa pengaruh faktor sosioekonomi terhadap kesedaran pengguna. Seramai" 90 orang responden iaitu 45 orang dari" kawasan bandar dan 45 orang dan' luar bandar telah dz"pilihh secara rawak untuk kajian ini". Maklumat di'kumpulkan melalui" temubual berdasarkan kepada soalan-soalan yang di"bentuk di" dalam kertas soal selidikk. Dua pembolehubah telah di"gunakan iaitu faktor sosi"o-ekonomi" sebagai" pembolehubah bebas dan kesedaran pengguna sebagai" pembolehubah sandar. Ujian statistik Analisis varian dan 'Duncan's multiple-range' telah di"gunakan untuk memeriksa perbezaan di" antara angkubah. Hasil kajian menullfukkan taraf kesedaran pengguna bandar lebih tinggi darzpada pengguna luar bandar. Taraf kesedaran pengguna berbeza mengz'kut taraf pelajaran dan pendapatan. Beberapa cadangan telah di'berz"kan berdasarkan kepada maklumbalas yang diterima untuk memperbaiki" keadaan tersebut.


Download File

[img]
Preview
PDF
Pengaruh_Faktor-faktor_Sosio-ekonomi.pdf

Download (4MB)

Additional Metadata

Item Type: Article
Divisions: Faculty of Agriculture
Keywords: Faktor sosio-ekonomi; kesedaran pengguna; hak pengguna; tanggungjawab pengguna; undang-undang perlindungan pengguna.
Depositing User: Nur Izzati Mohd Zaki
Date Deposited: 13 Nov 2009 15:14
Last Modified: 27 May 2013 15:01
URI: http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/2448
Statistic Details: View Download Statistic

Actions (login required)

View Item View Item